web pages

2005-08-08 Mon

Q | 2005-08-08 | Sthlm|Pride 2005

Filed under: fr.Q — Tags: — pl @ 23:59

må 1/8:
Uthämtande av veckobiljettsband och “dogtag”/blomma.
Rivstart på årets tema “Hatbrott och homofobi” med filmen “Bent” (som handlar om en man som hamnar i koncentrationsläger under andra världskriget).
Första delen i feministskolan.
Såg filmen “Nyumba Ntobhu” – om äldre kvinnor i Tanzania, som “gifter sig” med yngre kvinnor (i en icke-sexuell relation: de kallar varandra för svärmor/svärdotter).
Invigning av PrideHouse, som i år (åter) var belägen i Mariaskolan – mitt emot “avtagsvägen in mot PridePark”.

ti 2/8:
Seminarium om “Lesbiska klassiker” (mestadels om “Ensamhetens brunn” och “Charlie”), därefter filmen “The Einstein of Sex”. Däremellan försökte vi oss på seminariet feministskolan del 2 men det var synnerligen fullsatt.
Tittade lite på uppträdandet på PrideHouse-scenen innan vi gick hem, där vi upptäckte att frysdörren inte stängts ordentligt (så nu är frysen _äntligen_ avfrostad… ).

on 3/8:
Gick på seminariet “Konsten att duga som man är”, som visade sig inte alls vara så flummigt som jag befarat (till min stora glädje :-) utan riktigt bra. Därefter gick vi på feministskolans avslutande tredjedel.
Var in i PridePark och tittade på första delen av invigningsgalan. Tittade förbi PrideHouse och såg lite av PrideHouse-scenens uppträdanden. S gick på feministmässan. Därefter åt vi sushi i grupp, innan Combustionfesten på Debaser.

to 4/8:
Såg filmen “But I was a girl”, och hann med slutet av “Skola för HBT-elever”. Var med på ytterligare 1½ seminarium innan vi gick och såg Kunq spela Queer Nation:s Manifest i “Armé av älskande”.

fr 5/8:
“Don’t ask, don’t tell”, om HBT (eller ja – mest “H”) i amerikanska försvaret, och om hur deras inställning faktiskt påverkar omvärlden.
Öppet samtal om “Att finna livsmening”. Bra, om än “just så flummigt som jag förväntade mig att ‘Konsten att duga som man är’ skulle vara”. ;-)
Gick hem, åt mat, därefter till PridePark lagom till Laleh:s uppträdande på Stora scenen. :-D
Efter henne var det Dolly Parton tribute – “gillar egentligen inte den sortens musik, men jag har hört så pass mycket av det att det är bra ändå”, om du förstår vad jag menar…

lö 6/8:
Parad-dagen.
“Vilken sektion ska vi gå i?” (Har faktiskt funderat på om jag ska dra ihop en “sektionen för oss som inte riktigt vet i vilken sektion vi ska gå”.)
Det blev RFSLs sektion. Stockholmssektionen. (En av de första sektionerna.)
“Som vanligt” hade jag med mig min “liten regnbågsflagga på fyra meter lång pinne”.
Avhopp vid Zinkensdamm, och åskådande av resterande parad.
Hem för lite klädomstrukturering, och därefter in i PridePark.
Det blev en regnig, men trevlig, kväll.

sö 7/8:
Gröna Lund -> “Rosa Lund”.
Jag tillhör “de där som egentligen inte riktigt _gör_ nå’t på Gröna Lund” (d.v.s. åkattraktioner etc.), så söndagen var en bra dag att “ändå ta sig dit” på. (Det skulle vara kul att få veta vad som rörde sig i skallen på “de ovetande icke-HBT-iga besökarna”, när de upptäckte den stora andelen samkönade par – och därtill hörande ömhetsbetygelser.) S gick på Kärlekens mässa, och jag tittade på DrugBingot.
Söndagen/Pride-veckan avslutades med pizzaätning hemma hos oss.

Saker jag _tänkt_ göra, men av en eller annan anledning missade:
Testat mina fördomar på Forum för levande historia (men den fortsätter även efter Pride, så det är inte försent än!).
Gått på visning av Moderna Museets samling ur ett queerperspektiv.
Kanske gått på fler fester.
Sett saker som jag missade p.g.a. sovmorgnar …men så är det alltid…

Nåja. Allt som allt är jag ändå ganska så nöjd.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

