web pages

2008-02-17 Sun

free shop

Filed under: links, web log — pl @ 18:08

Har för första gången varit på Kilombo:s free shop / gratisaffär, som (den här gången) hölls i Mångkulturellt centrum i Fittja.

Dels tyckte jag det var ett bra tillfälle att göra mig av med mina (mer eller mindre bra) plastburkar-som-kan-återanvändas-som-matlådelådor (ex. TofuLine: bra; hämtmatslådor: ok, men ändå mindre bra), dels var jag lite nyfiken på vad som skulle finnas.

Dessutom passade jag på att – efter konsultation av ex:et (som ju var här igår), som bedyrade att de nog skulle vara ok ändå – ta med pepparkakorna-jag-själv-inte-var-så-förtjust-i.

 
Till Fittja, gick bra. “Ner mot vattnet” var knepigare (noll koll på så’nt, ju (fast jo, jag såg vattnet när jag kom med tunnelbanan… )). Till slut tog jag mig samman och gick och frågade spärrvakten (som hade koll).

Kom dit, lämnade över plastburkarna och pepparkakorna, och tog se’n ett (ganska krokigt, men i alla fall) varv runt i “affär’n”.
Det slog mig att jag kunde tagit med mig kläder – men samtidigt skulle det krävt ett visst utsorterande, burkarna var ju redan ihopstaplade.
Enda grejen jag fick tänka två gånger om jag verkligen behövde det var en bordstelefon (jag har nog telefoner så att det räcker …inte för att jag har drivvis med dem, men… ).

Se’n gick jag och handlade på Coop Forum.
(Ex:et bodde ju i Fittja innan vi flyttade ihop, så jag hittar till mataffär’n.)
Enda på “inköpslistan” var blåbärssylt, men jag kom därifrån med “aningens” fler saker än så.

 
I bakhuvudet fanns en liten fundering huruvida jag borde ta med “oönskade” plastburkar hem igen (så att de som höll i affär’n inte skulle behöva gå och slänga dem – antar att de lär ha fullt upp “ändå”) …det slutade med att jag tog mig ytterligare en vända till Mångkulturellt centrum.

Nej då, det behövdes inte tas med nå’t tillbaks – och pepparkaksfiskarna hade en strålande åtgång! …de var nästan slut, och t.o.m. “goda” (d.v.s. åtminstone inte “äckliga”)!
Träffade även lite halv-/bekanta, så det blev lite prat också.

När jag ändå var där igen tog jag ytterligare ett varv för att se om det fanns nå’t nytillkommet (den telefon jag tittade på första gången var borta nu), och hittade en mekanisk våg (modell o-dyr, i plast). En “Sagan om ringen” på VHS fick också följa med mig hem, även om jag misstänker att den kanske får följa med “tillbaks” på en senare freeshop.


Väl hemma blev det mazariner, smörgåsgurka och “fyllda kålblad” (som vinbladsdolmar, men med vitkål runt …kåldolmar, typ?).

” …och te vore gott”, så jag kokade upp vatten i vattenkokaren, tog den ursköljda muggen från morgonens frukostte, te i tesilstången (eller vad den nu kan tänkas heta) och hällde på/i det varma vattnet.
Se’n sprack muggen.
“Ping”, sa’ det lite diskret, och så var det en käck spricka i muggen uppifrån och ned till mitten, åt sidan och sedan ner till botten. Vattnet/Teet rann “långsamt, men bestämt” ut, jag flyttade koppen till diskhon istället, tog fram en annan kopp och satte nytt vatten på kokning…

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

