web pages

2008-02-25 Mon

betalt-i-“onödan”-arg

Filed under: jobb / work — pl @ 22:49

Jag har varit ifrån (d.v.s. luckan har varit obemannad) ett tag, och håller på att öppna igen (d.v.s. tar fram min inlåsta kassa, och packar upp den). Spärren är uppställd (öppen), och skylten “notera tid och station, har du ingen giltig biljett får du betala vid ev. kontroll” (ungefärlig text) står synligt i luckan.

Mannen viftar med sin mobiltelefon mot mig, och verkar lite irriterad. Han går inte in genom spärren.
Mitt intryck är att han tycker att jag ska släppa in honom. (Vad mer kan jag göra? Gå igenom måste han ändå göra själv.)

Jag frågar honom om han ser vad som står på skylten. Han ignorerar min fråga.
Jag frågar honom om han kan läsa vad som står på skylten. Han ignorerar min fråga.
Jag frågar honom om han vill att jag ska läsa högt för honom vad det står på skylten. Det vill han inte.

Nu någonstans tappar jag tålamodet.
Jag önskar honom en trevlig fortsättning på veckan, och frågar honom om han vaknat på fel sida.
Han svarar att det hoppas han verkligen att det blir – han tycker att jag är otrevlig och att det är jag som vaknat på fel sida. (Han är morgonens första, och – visar det sig – dagens enda, otrevliga kund.)

Jag kommunicerar med honom via mikrofonen.
Hela biljetthallen har sackat ner lite, och hör / smyglyssnar på vad som sägs.

Jag (struntar i att han inte vill att jag ska läsa högt, och) läser: “Just nu är det inte möjligt att köpa någon biljett i luckan…” (eller hur nu den exakta ordalydelsen är)

 
Jag har ingen aning om han hade en giltig SMS-biljett eller inte.
Han nämnde någonstans i kommunikationen att han inte hade någon biljett, han “har bara den här (viftar med mobilen)”.

Så här i efterhand undrar jag om det möjligen var så att han hade en giltig SMS-biljett, att den var synnerligen nyinköpt, att han nu var förbannad på att han “fått köpa en SMS-biljett i onödan”, och att hans enda sätt att kanalisera ilskan på var att bete sig som en femåring som inte får allt han pekar på… och helst gratis.

 
(För övrigt har jag en teori om att en del personer röstar i de allmänna valen, men sedan inte är beredda att ta konsekvenserna av de mindre bekväma besluten… men det är ett annat kapitel.)

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

