web pages

2008-03-13 Thu

skillnad på språk och språk

Filed under: jobb / work — pl @ 20:05

Häromdagen:

En kvinna, följd av en man – skulle tro att de är i sällskap.
Ingen av dem vill dra sina kort själva i automaterna, utan väljer att gå via den manuella spärren.

Inget fel med att gå via den manuella spärren, men då får man tåla att spärrpersonalen (istället för automaten) kontrollerar ens kort.

Båda “blir lite förnärmade” av att deras kort granskas.

Kvinnan låter det vara med att se lite tjurig ut.

Mannen muttrar … och svär.
(Hans förklaring till varför jag – efter ett snabbt ögonkast, utan närmare granskning, på hans kort – ska släppa igenom honom, utan att ta ut kortet ur fodralet, är “det är i fodral” … )
Ungefär vart tredje ord som kommer ur honom är “fan”.

Ok, jag svär också.
Men normalt inte när jag arbetar.
Jag försöker hålla en professionell nivå där. “Lite torrt och sakligt”?
(Eller “opersonligt och (tråk-)byråkratiskt”, om du så vill.)

Efter hans protestharang kunde jag inte hålla mig.
Det som kom ur mig var i stil med: “Men för i helvetes djävla skit?”.
Ok. Jag minns inte ordagrannt. Men det var minst fyra olika svordomar, och inte speciellt mycket mer.

Det hörde han minsann.
Han tyckte: “Men vilket språk du har!? Vad heter du?

Det fick han inget svar på, däremot talade jag om för honom att det inte var värre än hans eget språkbruk.
Kvinnan tyckte att han skulle ge sig (hörde inte hennes kommentar, men uppfattade det i stil med (andemeningen av) “tjejen är puckad, vi drar”), och de gick därifrån.

 
Attitydproblem?

Nej, egentligen inte.
(Jag har blivit luttrad, efter några år i yrket … )

… men det där “behandla inte andra, som du själv inte vill bli behandlad” verkar en del inte hålla med om.

En del tror att deras blotta existens ska innebära renslickade gator, guldstolar och fri lejd… samtidigt som de själva kan kasta skit på en.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

