web pages

2008-03-17 Mon

men va’ f-en?

Filed under: web log — pl @ 23:13

Lite småkrafs jag hittade i dagens Metro:

 
ett “lösryckt citat i marginalen”:

“Mäns sexualitet betraktas inte som viktig, det förstår jag inte, faktiskt.”
— Förre finansministern Kjell-Olof Feldt efter beslutet om att potensmedel inte ska subventioneras. TT

Hey, learn to live with it.
Vi kvinnor får leva med att betala (dyrt, mellan varven) för de menstruationsskydd ni (klagande) män skulle anlägga en äcklad min om vi fullkomligt ignorerade att använda.

…och sexualitet – det har vi kvinnor sedan barnsben fått lära oss att vi inte har någon egen.
“We’re here to please. You.”
Är (väldigt många) mäns åsikt.

 
insändar-SMS:

“Återgå till biologiskt naturliga könsroller i stället för vansinniga politiska doktriner som går emot allas natur.”
— Gentlemannariddaren

*hm* Nu så här i efterhand vet jag inte riktigt vad jag ska tro.

, när jag hittade den, tänkte jag – “jahaja, nå’n kotte som tycker att kvinnor ska skaffa russinhud i diskbaljan, medan männen förgås under nå’n droppande oljetank (för att inte tala om barnen, som springer vind för våg och sprejar ned grannskapet)” (och ville skriva nå’n sarkastisk kommentar om att de naturliga könsrollerna troligen inkluderar matätning och barnpassning … oavsett biologiskt kön).

Nu undrar jag om personen kanske har nå’t där faktiskt – förutsatt att personen då syftar på samma sak som jag nyss kom att tänka på, d.v.s. världspolitiken – mäktiga personer (eh, majoriteten är män) som beslutar om inblandning i andras konflikter (ex. USA-(resten av världen, “där det känns käckt”)… eller helt enkelt skapar sina egna konflikter (t.ex. genom att helt käckt vältra över på grannlandet (ex. Kina-Tibet)).
Min kommentar är i det fallet densamma – att det biologiskt naturliga, dock oavsett könsroll, är värnandet om sin nästa.
(Tyvärr misstänker jag dock att det är inbyggt i den mänskliga naturen att “hata sin nästa” …”survival of the fittest”, och allt vad det heter.)

Vilka är egentligen de “biologiskt naturliga könsroller” “Gentlemannariddaren” påtalar?
…och vilka kön åsyftas?
…och vilka inkluderas i det där “allas”?

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

