web pages

2008-05-06 Tue

mjukstart?

Filed under: jobb / work — pl @ 01:02

Första da’n med nya tjänsten.
Hemma har jag funderat på om jag ska ta med burken eller inte, men bestämmer mig för att avvakta – “kolla kundtrycket”. Misstänker att det kan vara en del “innan rasten”, och surfa kan jag oavsett inte göra förrän efter rasten (tidsbestämd flatrate).

Väl där. Kommer dit i god tid.
På vägen upp från plf noterar jag att två glasrutor är trasiga vid hissen nere på plf.
Spx sitter i pentryt och väntar.

Ungefär 2/3 av glasrutorna i spärren är krossade (och provisoriskt lagade av glasfirma).
Besam-dörrar med kraschade rutorSamtliga glasrutor i/vid Besam-dörrarna är krossade. Glasfirma är på plats och byter.
T.o.m. Bankomaten utanför är totaldemolerad (rutan krossad & intryckt, & sedelutmatningen är intryckt).

Lördag natt (natten mot söndagen) har spärren vandaliserats. Då ordningsvakterna låste Besam-dörrarna krossades glasrutorna.
Vet inte riktigt i vilken ordning det hände, var som tur var inte “där”.

 
“Ringer efter kassa”, men meddelar att spärren är “trasig” och undrar om jag verkligen ska ha en kassa.
spärr med kraschade rutorFår beskedet att jag ska ha stationstillsyn (d.v.s. vara på plats, ge information, etc., men inte sälja/stämpla/kontrollera biljetter). Om spärren blir iordninggjord under min tjänst kan jag ringa efter en kassa .

Nästan tre timmar senare fungerar spärrluckan. Ringer och kollar läget – jag ska fortsätta med stationstillsyn.

Glasfirman byter samtliga glas utom “glaset i dörrarna” (antar att det är annat slags glas / annat format).
Spärrutorna kommer att bytas ut först imorgon (annat slags glas).

Strax efter 17 kommer det fem (tror jag det var) personer kånkandes på en IKEA Klippan-soffa. De ska till byggplatsen för Quarnevalen.
Grindarna står ju uppställda på fri passage, så de börjar ta sig in genom barnvagnsgrinden.
Efter en sekundsnabb funderare går jag ut i biljetthallen och övertalar dem om att de inte får åka tunnelbana med soffan (argument: ok, soffan är under två meter, men klarar en av dem att bära den själv …hela vägen? (kollade i infobroschyren senare: tvåmetersregeln är ändrad till “inget otympligt”)).

gigantisk var-god-passera-skyltStrax innan 18 ringer skyddsombudet, för att kontrollera att det inte säljs några biljetter – spärren är skyddsstoppad (eller vad det nu hette).
(Verkar vettigt, ja – det är provisoriska glasrutor upptejpade, d.v.s. ingen höjdare att sitta med biljettkassa & pengar ur rånsynpunkt.)

Så förflyter arbetspasset.
Det enda “normala” jag gjort är att rapportera Metro vid 15, och gjort en stationskontroll efter 20.

Ok, jag har pekat på “Just nu går det inte att köpa biljetter”-skylten ett otal gånger…
(För en del människor hjälper det föga att jag satte skylten väl synligt, i huvudhöjd…
…skylten satt alltså så att den skymde mitt huvud.)

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

