web pages

2008-05-16 Fri

nåja

Filed under: dator / computer, jobb / work, web log — pl @ 02:46

Det blev väl kanske inte riktigt som jag hade tänkt mig, även om slutresultatet “blev detsamma” *nåja*.

Nu huserar WinXP på 20GB (ist.f. 50GB; dock fortfarande ganska så rejält med utrymme), med planen att inte användas alls för internetrelaterade grejer.
(Jag ska bara använda det för att kunna synkronisera Palm:en …för än så länge har jag inte hittat, och testat, nå’t som jag tycker verkar funka (för min Palm) på Ubuntu-sidan.)

Problematiken som uppstod var att när jag ominstallerat WinXP så bortprioriterades GRUB (Boot Loader; för att kunna välja “vad jag vill logga in på” vid datoruppstart).
Lösningen (som jag ser som “temporär, om än på obestämd tid”) blev att installera Ubuntu 7.10 “på de kvarvarande 30GB:en”, vilket i slutänden fungerade som planerat – GRUB “kom tillbaks”, & jag kunde återigen välja Ubuntu 8.04.

 
Har ägnat dagen åt läkarbesök (ingen sjukskrivning, dock remitterad sjukgymnastik; receptfri anti-värk-gel (som alternativ till laktosmonohydratstinna tabletter, som jag först blev erbjuden att få utskrivna), men väl en rejäl *nåja* laddning pollenrelaterade recept).

Därefter biblioteksfrustration – det ska gå (och har funkat tidigare, i WinXP… ) att “surfa trådlöst” på biblioteket …kruxet är att certifikatet som “hör till inloggningsproceduren” gäller 2027-Sep-27 – 2037-Sep-27 (“känns väääldigt fint” *hm*) …& följdaktligen får jag klagomål på att certifikatet inte börjat gälla än…
Kontentan blev att jag for till universitetet istället, där mitt konto ännu är aktivt.

Laddade ner, och brände, GNU/Linux Ubuntu 8.04 LTS på CDR.
Planen är att “mecka runt i den Ubuntu 8.04 jag har installerad, kolla vad jag trivs med, & sedan ominstallera 8.04 över de partitioner som inte innehåller WinXP”.

(Det var “liiite” panik *eller kanske mer “uppgiven suck”* där ett tag, då GRUB försvann …i och med att planen var (är) att fortsätta ett tag till med den 8.04 som redan är installerad, så har jag “lassat över det jag vill spara” på den partitionshalvan, & backup:at “resten”. Ja, jag vet: jag ska backup:a “allt jag vill spara på”.)

I och med att jag inte är sjukskriven, utan bara “vanligt sjuk” är det “sju kalenderdagar på raken” som räknas, så när jag var och lämnade in läkarbesökskvittot passade jag på att “friskanmäla mig”. Blir det som jag planerat är det m.a.o. “jobb fr.o.m. tisdag” som gäller (även om jag redan vid friskanmälningen fick reda på att det redan är försent för att jag ska kunna få min ordinarie tisdagstjänst – förhoppningsvis får jag “rätt” på onsdag… ).
Ska m.a.o. försöka ta det så lugnt som möjligt nu, t.o.m. måndag.

1 Comment »

  1. […] decide that I’ll do my reinstallations. […]

    Pingback by re-installed …again « web pages — 2008-05-26 Mon @ 21:41


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

