web pages

2008-07-17 Thu

kollegor emellan

Filed under: jobb / work — pl @ 22:14

Har hjälpt sällskap om fem (icke svenskspråkiga) turister med val och inköp av lämpliga biljetter, då någon civilklädd person (ser “i ögonvrån” – antar att det är någon med stämplad remsa, som vill “gå före”) ställer sig vid barnvagnsgrinden och och vill in. Ser inte om personen visar färdbevis eller ej.

Personen kommer närmre luckan, och propsar på att få bli insläppt. Jag ser antagligen frågande ut, för personen (en man) säger (först nu) att han är busschaufför, och ska in till toaletten. Han har en nyckelknippa i handen, och visar på Busslink-loggan på jobbyxornas benficka.
Då talar jag om för honom att han borde veta hur det fungerar, och att han då antingen har ett eget kort (att dra i spärren) eller får vänta tills jag är klar med det sällskap jag håller på med.

Till saken hör att han visserligen har jobbyxor på sig, men på överkroppen (den del jag möjligtvis skulle kunnat se när han stod dold bakom turisterna) har han en vit pikétröja utan synliga loggor – det går alltså på intet sätt att se att han är busschaufför i tjänst.

Då den här stationen är ändhållplats för två busslinjer är det vanligt att busschaufförerna kommer in för att nyttja rastrummet, och jag brukar släppa förbi dem utan att kräva att få se giltigt färdbevis (då de vanligen har både jobbyxor, -tröja/skjorta och ibland även -jacka).

Han blev (minst sagt) putt över att inte “bara få bli insläppt”, och gav mig en arg blick när han sedan lämnade biljetthallen efter sitt toalettbesök.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

