web pages

2008-09-06 Sat

morgontjurig rusning

Filed under: jobb / work — pl @ 23:12

Två minuter innan öppning.
Jag går och låser upp dörrarna (dörrarna är dock fortfarande stängda – öppnas med vred “inifrån”). Precis utanför dörrarna står en man som, när jag kommer och låser upp, antyder att han fortast möjligt vill komma in.

Öppningsdags.
Mannen är först in i lokalen. Han tar ingen nummerlapp, utan stegar resolut direkt fram till min lucka.

Mannen langar fram två påbörjade förra-taxeperioden-remsor.
Jag börjar förklara att “då remsorna är påbörjade kan du tyvärr inte få några kontanter för dem”, och blir avbruten ungefär halvvägs (d.v.s. hinner inte alls med “men det går bra att använda värdet på de kvarvarande kupongerna som delbetalning vid köp av något ur det nuvarande SL-sortimentet”).
Mannen är upprörd.
Mannen vill få sin vilja fram.
Mannen har köpt två (2) mängdrabattremsor (istället för att köpa ett fåtal kuponger till ett något högre kupongstyckepris). Båda remsorna är påbörjade.

Jag försöker förmå mannen att lyssna på vad jag har att säga, inklusive min förklaring att han varken behöver göra köpet “här och nu” (det går bra senare, så länge det fortfarande är “i år”), att det inte behöver vara “nya remsor” som köps, eller att det måste vara han som gör köpet (det går utmärkt att överlåta remsorna till någon annan).
Mannen är irriterad.

Mannen stolpar ut.
Han vill att det ska bli som han vill. Inte som nå’n annan (som t.ex. det landstingsfullmäktige han själv kunnat vara med om att rösta fram) bestämt.

 
Han tillhör helt klart kategorin som jag emellanåt funderar över huruvida de köper ett tvåliters mjölkpaket, öppnar och dricker (gärna direkt ur paketet) ett par, tre klunkar, och sedan går till en butik (inte nödvändigtvis den butik(skedja) de inhandlade paketet i) och vill ha pengarna tillbaks för kvarvarande mjölk – att det finns tredeciliterstetror struntar de fullkomligt i…

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

