web pages

2008-09-12 Fri

kollat runt

Filed under: links, web log — pl @ 22:53

Vaknade strax efter 08. Funderade på om jag skulle “sova åtta timmar”, eller “försöka få fason på dygnet”. Valde det senare.

Gjorde inget speciellt. Läste igenom kameramanualen (hittade en .pdf) – det är (tyvärr) så pass länge se’n jag “fotade regelbundet” senast, att det nästan är som att börja med en ny kamera.
Funderade på om jag skulle dra ut och fota lite på sta’n.

Testade slutartider (har för mig att jag grejat slutartid typ ner till 1/8s “på frihand”). Den verkade “fastna” vid 1s … testade lite mer – upptäckte att “den dämpande gummilisten” håller på att ge upp (spegeln fastnar i klisterkletet… ).
(Hittade förresten den FM2-instruktionsbok jag fick med mig vid köpet, sen.)
Bestämde mig för att besöka Schönherrs (jag har ingen egentlig koll på “bra fotobutiker” “nuförtiden” – det är helt enkelt den butik där jag ursprungligen köpte kameran), dels för att kolla vad det skulle kosta att få “gummilisten” (?) utbytt, dels för att kolla prisläget för “nå’t lämpligt teleobjektiv”.

Tunnelbana till Odenplan – krypkörning på gröna linjen (signalfel… ).

Byte av (gummilistgrunkan), och då samtidigt byte av (motsvarande gummigrunka, fast i bakstycket), skulle gå på en sisådär 600-700 kr och ta en tre-fyra veckor.
Ett 70-300-tele skulle gå loss på 2900 kr, men då var det ett AF-objektiv (som m.a.o. även funkar för digitalkamerahus).
Beslöt mig för att inte lämna in kameran “nu”, utan ta hem den och “bränna av en rulle, för att kolla om det fortfarande kliar i fotofingret” – risken med att inte byta (gummilistmojset) är att spegeln kan pajja med tiden, bakstycke-ditot gör att det finns risk för ljusinsläpp (less fun)… fast handlar det bara om en rulle, och under ett hyfsat kort tidsspann, ska det nog gå vägen ändå.

Nyttjade sedan mitt Sthlm Citybikes-kort, och jonnade från Odenplan till Sergels torg. Inte konstigt alls att det sker en hel del cykelolyckor – försökte hålla mig till de cykelbanor som faktiskt existerar, men mer än en gång blev det till att väja p.g.a. klumpigt lämnade (s.k. “parkerade”) bilar…

Lämnade ett gäng låne-CD:ar, och lånade hem ytterligare ett gäng. Hittade dessutom lite filmer jag var nyfiken på (även om “Ghost in the Shell” var felutlånad) – har dock ännu inte riktigt bestämt mig för exakt hur lämpligt det är för mig att se “Suspiria“…

Planen, vid hemkomsten, var att antingen titta på nå’n av filmerna, eller gå ut och fotopromenera, men det slutade med att jag sov en timme ovanpå sängen istället. Sedan gick solen ner, och jag sköt fotopromenadplanen på framtiden…

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

