web pages

2008-10-09 Thu

fotoutgrävning

Filed under: web log — pl @ 00:06

Besök hos M, dels för att hälsa på, dels för att låna kamera.
Preparerar mig med ögondroppar och nässprej innan avfärd (två kattungar, och kattallergi).

Bussen hinner knappt lämna bussterminalen, förrän den tvärbromsar – en bilförare tyckte att det var lämpligt att byta både fil och körriktning (U-sväng) “just där“. Hela bussinnehållet hamnar i oordning, och busschauffören ropar ut ett par oroliga “Hur gick det?” innan vi åker vidare.

Blir hämtad i centrum.
Väl framme fikar vi (M, J och jag) mina medhavda kanelbullar, medan fröken fyraåring äter pyttipanna-och-ägg till lunch (vilket naturligtvis går lite sisådär – det är ju en “ny” människa som är med, så då kan en inte samarbeta hur som helst).

…se’n börjar “den vilda jakten på kameraprylarna”…
M har (bl.a.) en Nikon D100, men har skaffat en (nyare) Canon, så jag ska få långlåna D100:n.
Det är ju annat objektivsystem på Canon, så det går bra att låna gluggar också. M lägger dessutom med en extern blixt.
Får en “frystorkad Clarityn-S” – lattjo tablett, som tas utan vatten – när jag känner av att mina förprepareringar-mot-katt inte riktigt räcker till.

Nämnde da’n innan att jag funderar på att införskaffa ett nytt nätaggregat till gamla burken (men att jag troligen inte kommer införskaffa nå’t – för troligen kommer jag inte använda den se’n, när jag kopierat över “det jag vill ha”), så medan M och J är borta i ärenden får jag i uppdrag att kolla läget på nätaggregat (funkar det, så får jag det) + HD på en “avställd” burk.
…verkar vara knas även på det nätaggregatet, händer inte ett jota, så jag lägger mig på soffan och läser …för att sedan somna…
Då jag läste kom naturligtvis ena katten och la’ sig i knä’t på mig …hivade upp boken i hålla-upp-framför-ansiktet-höjd istället – varpå katten lägger huvudet på “blädderarmen”…
När jag se’n ligger och slumrar kommer han tillbaks och lägger sig högst upp på bröstkorgen på mig, och buffar in huvudet i mina glasögon … och spinner som ett halvt tröskverk …. Sova? Tjena. (Fascinerande att det kan komma så mycket ljud ur en så liten katt.)

 
Väl hemma igen börjar jag med att sätta batteriet på laddning, innan jag raddar upp alla pryttlarna (fick med mig instruktionsgrejerna också! :-). Allt utom USB-sladden kom med, men som tur är har jag en egen mini-USB-sladd.
Kollar in gluggarna (ett 60/2.8, ett 180/2.8 och ett 28-100/3.5-5.6) – zoomen verkar inte må bra, det är lösa delar i det :-( – kontaktar M (lite orolig att det skulle vara jag som sabbat det, på hemvägen), men M gissar mer på att nå’n (annan) gäst råkat ha det i golvet, och bara “hållit tyst” om’et.

Tar mig igenom “Snabb-Guide”:n, provplåtar lite, och kopplar se’n ihop kameran med datorn.
Till min stora glädje hittar Ubuntu genast “Nikon D100”, och frågar “Vad ska jag göra med den här?”. Det är inga som helst problem att lyfta över de bilder jag ev. vill ha till hårddisken. :-)
Ok, gissar att det kan bli lite strul om jag väljer att ta bilderna i “Raw”, men i “jpeg” funkar det fint åtminstone.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

