web pages

2008-10-29 Wed

tut i luren …med bakgrundsljud

Filed under: jobb / work, web log — pl @ 23:50

Jahaja, hörseltest på vårdcentralen, var det ja.

Öronbarn som jag är, är jag van vid att göra hörseltest. In i ljudisolerade lilla rummet, se’n sitta och spänna mig koncentrerat för att lyckas höra alla pipen medan jag försöker ignorera de mer och mer tydliga “knakljuden från nacken”…

Testet gjordes hos distriktssköterskan. I hennes mottagningsrum – d.v.s. inget ljudisolerat specialrum…
Lurar på, och sitta bortvänd från apparaten.
Hörde bakgrundsljud utifrån (som en ljudmatta av biltrafik) …eller var det hjärnan som övergenererade?
När jag gjorde hörseltest som barn blev jag ibland testad på “höra pip genom bakgrundsbrus”: då fick man sitta “som med två hörlurar” vid ena örat – “brusluren” satt “bakom ytterörat” på det öra som testades.

Högerörat först.
Efter ett tag kändes det nästan som om jag skulle svimma eller nå’t – stel som en pinne av koncentrationen, och distraherad “en masse” av att sitta i hennes mottagningsrum (med infoaffischer på väggarna). Utöver det ständiga bakgrundsljudet hörde jag mina hjärtslag, och tappade stundtals koncentrationen helt.
När vänsterörat skulle testas var jag osäker på om jag skulle lyssna efter ljud, eller vänta. Se’n när det väl kom “pip” tog det ett litet tag innan jag “tryckte att jag hörde”.

Testet skulle ta ungefär en halvtimme, men tog närmre 40′.
Hon undrade om jag “tryckte lite hur som, eller om jag verkligen tryckte när jag hörde”.
Jag har även vid tidigare hörseltest tänkt att det vore smidigt om det fanns två knappar – en att trycka på om man tror sig höra, och en att trycka på då man är helt säker
Det var väääldigt långt mellan en del “pip”, och efter vänsterörat körde hon ett extravarv på högerörat igen.

…kanske tur att jag hade med mig kopian från söka-jobb-testresultatet jag fick 2002, så hon fick se att kurvorna faktiskt stämde hyfsat överens – min hörsel har inte ändrats nämvärt sen dess…

…däremot var det ju inte en chans i världen att jag skulle kunna få ett bättre resultat än då (2002), med tanke på de sämre testförhållandena… :-(

 
Jag gissar att det är ganska så kört på tågförarfronten, för min del.
Även om jag skulle få göra om testet “i riktig miljö”.
:-(

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

