web pages

2008-12-05 Fri

amatördatorsupport

Filed under: dator / computer, jobb / work, web log — pl @ 00:19

Ringde för att kolla hur det var på Voltaren T-långtidsknaprande-fronten, men hon har ändrat telefontid (från 45′ till 30′) så jag ringde (receptionen?) istället. De ska lämna meddelande, så ringer hon upp mig istället.

Se’n ringde jag M&P, för att kolla läget på ta-med-fika-till-mormor-fronten.
Mamma var och gympade och pappa hade ingen fika-koll (han skulle inte med) så jag skulle ringa senare om det.
…när han se’n “ändå hade mig på trå’n” frågade han lite om “hur föra över filer från gamla datorn till nya, jag har ett USB-minne här men jag förstår inte vart det tar vägen i nya datorn”. Hans nya dator har Vista (som jag inte har nå’n vidare erfarenhet av), och det var visst nå’t mer “från början” också men det har jag glömt bort vad det var – vi kom i vart fall överens om att jag skulle komma över (“kan ju lika gärna vänta på mamma här“) och försöka hjälpa honom med burkarna.

 
Vi plockade över lite filer-och-foldrar på-kanske-inte-det-mest-optimala-sättet-men-det-funkar.
Mitt förstaintryck av Vista var att det “säkert var snajdigt, men mest klicka & peka”. Om man vill göra nå’t “utöver det” måste man ha lite-lite mer koll…

Se’n ringde min läkare: Jag får Voltaren T på recept, kan ta fler än vad det står i receptfritt-förpackningen, och får äta dem längre än de “max. fem dagar”:na på raken …”åtminstone så länge min mage inte protesterar”.
Dessutom hade blodprovsresultaten (utom hepatit C, som tar längre tid) kommit: de såg bra ut (d.v.s. ingen vettig förklaring till varför min kropp beter sig som den gör)…

Ett tag senare ringde det igen. Från Försäkringskassan.
De hade fått min i tisdags inskickade “Försäkran: Sjukpenning efter sjuklöneperiodens slut”-blankett.
Jobbet har nå’nstans gjort fel, och gett mig sjuklön-från-jobbet t.o.m. 18/10, men meddelat F-kassan att jag varit sjuk fr.o.m. 8/10 (ist.f. 5/10)…
Ringde runt lite – jobbet, F-kassan, jobbet igen. Slutade med att jag mailade “rätt person på jobbet” (som är väääldigt svår att nå per telefon): jobbet ska meddela vilken sjukperiod det gällde, till ett särskilt nummer hos F-kassan.
När jag kom hem hade jag ett mail som meddelade att personen “haft kontakt med försäkringskassan nu”, så förhoppningsvis är det rätt nu…

 
Åt lite lunch med M&P, se’n åkte M och jag till mormor och fikade.
Vi köpte fikabröd på vägen. Saffransbullar, var tydligen önskat.

Mormor blir mindre och mindre – jag minns henne som “ganska så lång” (*öh, ja* “längre än jag, åtminstone”). Hon har sjunkit ihop, med åren …men så är hon iofs 96 nu …96½.

Hon fick flytta till (så’nt där boende där man har en egen lägenhet, men med vårdpersonal tillgänglig dygnet runt som kommer och tittar till en ett par gånger om da’n) i slutet av sommaren / början av hösten.
Det är trist att hon inte kan bo själv längre, men samtidigt är det nog trots allt den bästa lösningen med tanke på situationen – hon går med rullator nuförtiden (även inomhus): hon får ha egna möbler och köksgrejer och så’nt …och det finns hiss – där hon bodde förut var det bara trappor, så hon blev lite “låst”.

 
På vägen hem pratade vi lite julkort, jag och mamma. Hon vill försöka sig på elektroniska så’na i år, så jag har lovat att komma över med dator och kamera imorr’n “så kan vi se om vi kan skramla ihop nå’t”.
Har väl inga direkta idéer, men försöka kan vi ju alltid. :-)

Ska fortsätta datormecket med pappsen, också. Det var nå’t om “flytta filer som kanske är större än (just det) USB-minnets kapacitet. (Minns jag rätt var det-där-jag-inte-riktigt-mindes nå’t om två parallella antivirusprogram, och avinstallerande av det ena. Får väl se om det går att åstadkomma nå’t med det.)

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

