web pages

2008-12-23 Tue

påvens jultal 2008

Filed under: links, web log — pl @ 22:37

Jag hörde inte själva jultalet, men jag hörde SRs nyhetsrapportering i P3 nu vid 22:

I sitt jultal till Vatikanen varnade påven, Benediktus XVI, för att ett utslätande av könsrollerna kan leda till mänsklighetens självförstörelse. Påven sa att homosexuella och transsexuella handlingar är förödande för människans fortlevnad.

Jag skulle kunna raljera om “huruvida det är manligt att gå i klänningsliknande klädnad, och ha en förkärlek för prydnader”, i en organisation som håller hårt på könsrollerna.

Jag skulle kunna ifrågasätta sexualiteten för ett flertal katolska präster.

Jag skulle kunna ifrågasätta moralen hos ett antal katolska präster som inte bara bryter löftet om celibat, utan dessutom utagerar en “dragning” (fast jag undrar om det i deras fall kanske snarare handlar om maktutövning) gentemot underåriga/minderåriga.

Jag skulle kunna efterfråga en mer djuplodande definition av begreppet könsroll – vilka de är, och vad däri inbegrips.

Jag skulle kunna ifrågasätta vart kärleksbudskapet tog vägen.

 
…och i ärlighetens namn, nog för att påven är anti-preventivmedel – men inte sjutton bidrar (vare sig) han (eller de övriga mössprydda) särdeles till befolkningsökningen inte!
(Inte för att det nu skulle behövas fler )

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

