web pages

2009-01-13 Tue

vi kan nog bli kompisar…

Filed under: dator / computer — pl @ 20:36

Fick SMS vid c:a tjugo-i-ett-tiden om att paket fanns att hämta hos sko-och-nyckelmakaren.

Hade varit och pip-testat mig (läs: gjort hörselkoll …”riktig”, den här gången), och därefter emottagit stegräknare (och pepprisar! :-) från nätbekantskap.

Handlade nytt stegräknarbatteri, och hämtade paketet på hemvägen.

Var ju lite osäker på huruvida det skulle vara nå’n “styrplupp” på’n eller inte – bilderna verkade visa en så’n, och på Dells hemsida verkade det vara “default” på modellen, men det stod inget i spec:en om’et.
Det var ingen “styrplupp” på’n.
Lite trist, för den hade varit kul att ha …men, men.

Startade och “kollade läget”.
Funderade på om jag skulle “blåsa ur’n direkt”, eller vänta.
Kollade om det skulle gå att helt enkelt bara byta plats på hårddiskarna, men nya var betydligt mer svårbytt (gav upp – iddes inte meckla) än på förra.
Bestämde mig för att blåsa ur förinstallationen, ominstallera’t med medföljande backup-CD:n fast på betydligt mindre utrymme, och installera Ubuntu “på resten”.

Bara för att testa kollade jag hur LiveCD:n med Ubuntu 8.10 betedde sig – verkade funka hur fint som helst, enda som inte riktigt “ville sig” var kameran.

Började installera Ubuntu 8.04 (på grund av just kamera-kompabiliteten), men – det fungerade inte! Vare sig installering eller LiveCD ville samarbeta – det blev nå’t fel med grafiken – skumt, skumt.

…så nu har jag installerat Ubuntu 8.10:an i alla fall. Kanske har nå’n löst kameraproblemet (det har ju ändå gått några månader), eller så får jag leta problemlösare på nätet.

Funderar på om jag vågar starta gamla datorn & bränna över “det viktigaste” på CD, eller om jag ska avvakta och införskaffa ett 2,5″-kabinett istället.

Lite frustrerande att jag tappat lite Svdvorak medan jag fått låna brorsans dator (otroligt så mycket QWERTY som “satt i”!), men det borde väl gå hyfsat fort att återgå till det nu.

Ska låta datorn tugga uppdateringar – för egen del är det läggdags sedan länge …spärr från och med imorgon, igen.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

