web pages

2009-01-27 Tue

…but why don’t you stay there?

Filed under: jobb / work — pl @ 23:49

Hans två påbörjade biljetthäften fungerade som gångbara biljetter till och med december 2007 (och slutade säljas långt innan det).
De kunde därefter användas som delbetalning hos oss, vid köp av nya biljetter, till och med december 2008.
Nu är det januari 2009.

Jag förklarar att de tyvärr inte går att använda, vare sig som biljetter eller för återlösen på något sätt, och att de var mängdrabatterade – d.v.s. att det i hans fall kanske i längden varit billigare att köpa ett färre antal biljetter trots att de då skulle kostat aningens mer per resa.
(Jag tog inte ens upp det faktum att mängdrabatten endast var två kronor per resa.)

Han kände sig lurad.
Här hade han betalat pengar, som han nu “blivit blåst på”.
Han bodde i England (tror till och med att han poängterade att han minsann bodde i London), och var sällan på besök här i Sverige.

Jag försökte förklara att de gällande taxebestämmelserna regleras av landstingspolitikerna (och hintade lite om att just hans biljetter existerade “precis i samband med valet”).

“och var står det?”

Dels står det på baksidan av varje biljett i ditt biljetthäfte – inte ens i finstilt – dels står det på SLs hemsida sl.se – adressen stod på häftets baksida.

Hånfullt får han ur sig ett “javisst ja, ni blev ju utkonkurrerade”.
För egen del undrar jag vad det har med saken att göra, men säger inget.

Jag hänvisar honom till SLs Kundtjänst (för fortsatta klagomål), vars telefonnummer står på baksidan av biljetthäftena han har. Han får även en lapp med adressen dit.
Han vill veta vem jag är. Han får mitt försäljarnummer.
Han är märkbart irriterad (“allt är mitt fel” …undrar om han ens skulle insett det felaktiga i resonemanget om jag frågat “Vill du att jag ersätter dig ur min plånbok?”).

 
En del människor kanske borde stanna utomlands, “om nu allt är så himla mycket bättre där, och de ‘lyckats’ ta sig dit”…

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

