web pages

2009-02-18 Wed

smaksatt

Filed under: web log — pl @ 00:59

Tillbringade gårdagkvällen (d.v.s. måndagkvällen) dels med filmtittande (fick låna “3:10 to Yuma” av en kollega), dels med mandelexperiment.

Filmen var helt ok.
Kanske inte “bästa filmen jag någonsin sett, hittills”, men …

Har inhandlat mandlar med röksmak vid två tillfällen, och började fundera på om jag inte borde kunna åstadkomma nå’t i den stilen för egen maskin.

Googlade recept, inhandlade “röksmak” (“liquid smoke“) och sötmandlar, och skred till verket.

  • 200 g sötmandlar
  • 3 dl vatten
  • 6 msk sojasås
  • 1 msk “liquid smoke”

Ovanstående fick stå och “dra” / marineras i lite drygt tre timmar (nästan 3½h). Därefter hällde jag av vätskan, och värmde mandlarna på låg värme i en stor stekpanna på spisen “tills de var torra” (hällde ur alla mandlarna en gång, och sköljde ur lite överskottsvätska som höll på att bränna-fast-eller-nå’t, innan jag fortsatte) – tog c:a 20-25′.
Borde ha saltat dem lätt, “medan de fortfarande var lite fuktiga, och i stekpannan”, men det får bli till nästa gång.

De smakade inte riktigt som mandlarna jag köpte – funderar lite på om köpemandlarna innehöll socker, och/eller natriumglutamat (“den där käcka smakförstärkaren”) – men annars var jag hyfsat nöjd.
Lite saltare, och kanskekanske aningens mer röksmak… minska mängden vätska, borde jag säkert också göra.
Nåväl, jag har mer “röksmak”. :-)

 
I övrigt konstaterar jag att lederna är bättre (!) …
…relativt, åtminstone.

Vänsterhöften är fortfarande “konstig” (gör ont – känns som sutte där ett stort blåmärke), men vänsterknä’t, som jag var orolig att det var på väg att svullna upp igen, verkar ha lugnat ner sig.

Ok, jag har ont i lederna …och det inbegriper numer
axlar, höfter, knän, handleder, armbågarna emellanåt, …och vänster stortå.
Det verkar dock vara värre om morgnarna (och frampå aftonen) – mitt på da’n kan det vara hyfsat uthärdligt …eller så blir jag så pass “distraherad” på jobbet”?…

…får se hur det utvecklar sig…

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

