web pages

2009-03-10 Tue

återbudad

Filed under: web log — pl @ 20:34

15:15 ringer mobilen. De har fått in ett återbud, så jag kan få komma till reumatologen idag, kl. 17:00.
*wehee!*
(Jo, jag tackade ja.)

Hem, duscha (har knatat runt i snigeltempo, och gjort lite ärenden på sta’n) & äta lite.

 
Går hemifrån i god tid. Tar bussen till Södra station.
Avverkar sträckan Södra station – mottagningen i Söderhallarna på 15′.
Är på plats 15′ innan.

Läkaren frågar lite om var jag har ont, hur länge jag har haft det, och lite så’nt;
se’n blir jag genomklämd på: fötter, knän, höfter, händer, armbågar, axlar.

Vänsterknä’t tappas, återigen, på vätska – 30ml även denna gång – och kortison tillsätts. “Inte blöta ner ingreppssåret på 24h.”

Ska gå och ta/lämna en massa prover imorgon, på min vanliga vårdcentral. Diverse ledrelaterat, men även borrelia & salmonella (kan tydligen passera obemärkt, men ge problem senare).
Högerhöften ska ultraljud:as (dock inte på vårdcentralen) för att kunna se om den också innehåller extra vätska, och i samband med det tas även lungröntgen (det var nå’t om …lymfknutar?).

Han konstaterar att det helt klart är något med mina leder, men proverna får utvisa vad.
Dock troligen inte ledgångsreumatism. Artros borde rimligen också kunna uteslutas (mer förslitningsrelaterat, plus att det inte är så vanligt i min ålder), liksom fibromyalgi (diffus smärta; upprepat uppsvullet knä talar dock emot det, och mina smärtpunkter är synnerligen ledpositionerade).

Frågar om min kosthållning (är vegetarian – “en dålig sådan, som äter skräpmat mellan varven” (jag äter en alldeles för stor andel halvfabrikat… )) kan ha en bidragande orsak. Det tror han inte kan vara någon orsak (reumatiker kan ibland bli hjälpta av att övergå till vegetarisk kost – då dock gluten- och laktosfri sådan …och det går inte att säga vilka som blir hjälpta av sådan kost “på förhand”, heller). Skönt dock att ha fått frågan ur världen (just den frågan är det föräldrarna som funderat mest på, egentligen).

Får recept på Voltaren, och Omeprazol (d.v.s. typ Losec) mot magprotesterna-mot-Voltaren:en, rekommendation att vara hemma några dagar, och återbesökstid om dryga månaden.
Får även ett infoblad om medicin som kan bli aktuell om tillståndet inte förändrats vid återbesöket.

 
Skönt, att ha fått komma dit nu – lägligt när jag faktiskt är hemma just på grund av att det är jobbigt nu – istället för om nästan två månader, då jag kanske är besvärsfri “och känner det som att jag tar upp tid som nå’n annan kunde fått gå på istället”.

Visserligen är det lite jobbigt att det måste tas fler prover och så, men nu känns det åtminstone som att “det rör på sig”.
Var lite orolig innan att det skulle bli “som det brukar, hos läkare” – jag har en glad mask, och uppvisar inga symptom. Läkaren verkade bra (förtroendeingivande), och jag tror att jag fick med allt jag ville ha sagt (brukar komma på en massa när jag kommit hem annars – ok, jag glömde fråga om naprapati som alternativ/tillägg, men… ).

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

