web pages

2009-04-20 Mon

aktivera remissen?

Filed under: web log — pl @ 22:15

2008-12-08: Capio Artro Clinic har tagit emot remissen från min läkare.

2008-12-11: Ett brev från dem, poststämplat denna dag. “Tyvärr har vi för närvarande långa väntetider till mottagningen. Det medför för Din del att det sannolikt kommer att ta mer än tre månader innan Du blir kallad hit.” Brevet innehåller information om hur jag kan gå till väga om jag vill använda mig av vårdgarantin.
Du har kvar Din plats i kön här och kommer att bli kallad så småningom.
Är det så att Du inte vill stå kvar i kön här, ber vi Dig meddela oss, lämpligast genom att gå in på webben: http://www.artro.nu , eller på telefon 08- 4062692.

2009-04-15: Jag ringer min läkare och meddelar att jag fått en återbudstid hos reumatologen, och även hunnit med ett återbesök där. Vi kommer överens om att det inte är aktuellt med ortopedbesök för stunden.
Jag ringer det angivna telefonnumret (“Om du vill bli kontaktad av oss vg ring 08-406 26 92“), och hamnar hos en “om du vill boka om din tid, tryck 1, om det är ett tjänsteärende, tryck 2, … “. Inget av alternativen är har-fått-remiss-men-ingen-väntetid-relaterat. Trycker 1 ändå, då det verkar “närmast”. Kommer till ytterligare en “tryck 1 för… “-grunka. Ger upp.

2009-04-20: Gör ytterligare ett försök med telefonnumret ovan, då jag hoppas att det kanske finns en telefontid någonstans (som de inte skrivit ut tiderna för). Ger upp.
Går in på den angivna hemsideadressen.
Efter att ha matat in mitt personnummer får jag upp en sida som meddelar att de fått remissen 2008-12-08, och att väntetiden är tre månader. Dessutom finns det två knappar att trycka på: den ena heter “aktivera”, den andra heter “avboka”. Båda står under rubrikerna “remiss”.
Efter att ha stirrat på “aktivera”-knappen ett tag trycker jag på “avboka”.
Nu är remissen avbokad.
Så enkelt var det.

 
Vad jag undrar nu, är:

Skulle jag ha “aktiverat” remissen, då jag fick brevet från dem? (Jag har alltså inte hört ett pip från dem, efter det där första brevet. Inte för att jag förväntade mig det, då det onekligen stod “mer än tre månader”… ) Borde inte det stått med i brevet, i så fall?

Hur skulle det gått till, om jag inte kunnat “hantera internet”?

Vad händer om någon matar in någon annans personnummer?

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

