web pages

2009-08-11 Tue

resurser

Filed under: jobb / work, web log — pl @ 22:42

Första dagen på jobbet, efter (tvåveckors-)semestern – eller ja, rent tekniskt sett var första dagen redan igår, men då hade jag fridag enligt schemat.
Fridag är onekligen ett väldigt sympatiskt sätt att “återskolas in på jobbet igen”. Framförallt då det var väldigt mycket kunder igår (läs: alla andra, som också kom tillbaks från semestern).
Idag hade det hunnit mattas av en smula, och det var mer sansade kötider (utöver det faktum att det oftast är lugnare att jobba UT än IN).

 
 
Läste just Sara Lövestam:s “ode till ett bibliotek“.

Åh, vad jag håller med – bibliotek är helt underbara institutioner (kan man kalla dem det?)!
För rekreation, för inspiration, för faktasökaren, för den trevande, för den rosökande, …

Jag har lekt med tanken på avgiftsbelagda bibliotek. Med nå’t slags medlemsavgift.
I min nuvarande försörjningssituation vore det inget problem, men jag finansierar dem trots allt hellre via skattsedeln (samtidigt som det ändå inte är helt säkert att jag skulle lösa medlemsavgift om det vore ett krav!).
Den som inte skulle ha råd att “betala medlemsavgiften” skulle ju annars bli utesluten – och en person i den situationen skulle troligen vara i än större behov av bibliotekets resurser: Böcker, tidskrifter, media, internet, … och icke att förglömma den ofta faktaspäckade personalen!

Jag har själv stått och “gömt” HBT-böcker bland “andra” (och för den delen näst intill urskiljningslöst slukat vad HBT-litteratur jag kommit över).
Jag har en bekant som såg biblioteket som en fristad, från kaos på hemmaplan.
Jag har hittat nya små “guldkorn”, både inom bok-, musik-, och filmgenrerna.

Jag är ingen stadig biblioteksbesökare, det går i perioder, men nå’t besök i månaden blir det ändå – och jag är glad att de finns där, när andan faller på!

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

