web pages

2009-08-17 Mon

till kundens nackdel

Filed under: web log — pl @ 00:00

Varför meddela ändrad taxa när den är till kundens nackdel, om det är till det debiterande företagets fördel?

 
Började min mobiltelefonkundkarriär 1998, hos Europolitan, med nästan 5kr/min – men med sekunddebitering, och 0kr i öppningsavgift.

Sedan blev Europolitan Vodafone, men jag fortsatte med mitt “Europolitan Privat Mini”-abonnemang.
50kr/månad, kostade det.

Sommaren 2005 började jag räkna lite på hur mycket jag egentligen ringde för, och kom fram till att jag nog ringde för ungefär 50kr/månad.
Bestämde mig för att testa ett kontantkort istället: “Vodafone Kontantkort ONLINE”. Knappa kronan i minut- resp. öppningsavgift, och 10-sekundersdebiteringar.

Vodafone blev Telenor.
Mitt kontantkort flyttade med.

Våren 2009 fick jag förfrågningar om jag ville byta kontantkort, i samband med att jag laddade det.
Det nya kontantkortsavtalet hade minutdebiteringsintervall.
Övertygad om att jag hade 10-sekundersintervall valde jag att behålla mitt gamla avtal, men av nyfikenhetsskäl försökte jag hålla lite koll på hur mycket jag gjorde av med – kontra vad det skulle kosta om jag bytte.
Så länge jag höll mig till SMS stämde mina beräkningar, men så fort jag ringde fick jag annorlunda siffror.
Jag räknade på minutdebitering istället. Nu stämde det bättre.
*hm*

Efter ett samtal med Kundtjänst idag bekräftades det: Det är minutdebitering som gäller.
Se’n 29 augusti 2008.
…men inte har jag fått nå’n blänkare om det, inte!
( …och då är mitt kontantkortsavtal sådant att jag måste ladda det via deras internetsida – d.v.s. inget problem alls att uppmärksamma mig på taxeändringen!)

Jag byter väl, då. Om än motvilligt.
Det är inte första gången jag funderat på att byta operatör.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

