web pages

2009-09-02 Wed

underskrivet

Filed under: jobb / work — pl @ 13:25

Nu har jag varit och skrivit på nya anställningsavtalet, inför övertagandet den 2 november nu i höst.
“Beräknad tid: c:a 1h”, men det gick på en halvtimme. Plus att jag kom tidigare, men kunde lämna uppgifterna direkt.

Precis som jag trodde var största nyheten nya uniformen – facket har ju redan sett till att det inte blir några chockartade försämringar på avtalsfronten (lön, arbetstider etc.), och i och med att det är en avtalsenlig överflyttning handlade det ju heller inte om någon nyanställningsintervjusituation.

Tror det kan bli bra, samtidigt som det ju – på gott och ont – ändå handlar om samma personal…

 
Uniformen, ja.

MTR Stockholm är ett dotterbolag till MTR Ltd. Europe i London. MTR Corporation Ltd. ägs till 75% av staten i Hongkong och resterande 25% är börsnoterat.
och
/…/ [MTR Stockholm och TBT] kommer att vara svenska och arbeta under svenska villkor /…/“.

Jag är med andra ord fortfarande en “small”. Eller en “extrasmall”. Eller en “extraextrasmall”. Eller en normalstor asiat.

Får väl se hur mycket som måste bytas när uniformen dimper ner på “postkontoret” (läs: hos skomakaren). Det blir troligen till att lägga upp byxorna (själv).
Får se om jag kan byta jackan (och cardigan:en och windstopper:n) till mindre – XS är minsta i skjorta/piké, men jackan etc. ska (enl. broschyren) finnas ner till 2XS; man får jackan “i samma storlek som skjortan”… jag blir förvånad om allt passar!

Se’n gillar jag ju slips …för att inte tala om att jag ogillar scarf…
…men i damuniformen ingår scarf, och att byta scarf mot slips lät som att det kunde bli …problematiskt.
Där får ni minuspoäng, MTR – var lite moderna och flexibla!
Ok, det är inte krav på att bära scarf/slips, men …

Har jag förstått det rätt är det likaledes svårt om någon med herruniform skulle vilja ha kjol.

(Nu är det här vinteruniformen vi får, så shorts hoppas jag åtminstone att vi kan förvänta oss.)

Jag har herrskjortor i nuvarande uniformen, men tror nog att jag kan leva med damskjortor/-piké (vad jag kan se är det ingen skillnad i kragarna, bara i midjan och kortärms-ärmarna; nuvarande (Veolia-)uniformen har öppen hals – d.v.s. ingen knäppning “hela vägen upp” – på damskjortorna).

 
Fick två biocheckar, och en kasse med en MTR-termos och en MTR-termosmugg i.
…och jag fortsätter min “fina tradition” att se spånig ut på anställningskort.

 
länk: MTR Stockholm AB

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

