web pages

2009-10-08 Thu

lösningen?

Filed under: dator / computer, jobb / work, web log — pl @ 23:46

2009-09-19
Jag drömde att jag drömde att jag skulle lösa SLs biljetthanteringssystem i Prolog (det programmeringsspråk jag senast “behärskade hyfsat”; i min mening är det bara “en massa flaggor” som behöver sättas för att lösa SL-problemet), så jag gick upp, tog min bärbara dator och satte mig på golvet vid min pall bredvid sängen (“Varför sitta vid skrivbordet, där datorn redan står uppställd – vid en stol?”) för att koppla upp mig mot U:a (behövde friska upp Prolog-kunskaperna – det är ändå ett tag se’n – och jag har inget Prolog-meck i burken), men skärmen bara vek sig (som i “rullade ihop sig”) när jag försökte vinkla upp den…
…se’n gav jag upp genom att vakna.

 


…men det var en bra lösning:
Man skulle ladda sitt kort med respengar (i helt valfritt belopp!; en första påminnelsesignal om det bara fanns pengar för två maxsträcke-resor kvar, en andra påminnelsesignal om det bara fanns pengar för en maxsträcke-resa kvar, nekad resa om mindre än det erforderliga beloppet för en maxsträcke-resa fanns på kortet (ska man då bara åka en minimisträcke-resa får man köpa sin resa i automaten med respengskortet, och sedan visera den manuellt)), se’n byggde det hela på att man skulle “tap in” (“gå in”) och “tap out” (“gå ut”?) när man åkte. Om man glömde “tap out” så drogs maxtaxan för den sträckan.

Systemet räknade dessutom själv ut vad som var billigast för dig: om du åkte sällan blev det betala-per-gång-pris, men åkte du upprepade gånger under en viss period blev det pristak – 75′, 150′, 12h, 24h, 48h 72h, 5dgr, 7dgr, 2v, 3v, 4v, 1mån, 6v, 2mån, 3mån, 4mån, 5mån, 6mån, 9mån, 12mån; må-fr, fre-sö, vardagar icke-rusningstid, bara kvällar-och-helger, 6-månaders skolkort för helt/reducerat pris (samtliga kort rullandes från datum och minutklockslag för inköpet).
D.v.s. om du inom tidsperioden 12h åker minst för beloppet X kr behöver du inte betala mer under den 12h-perioden.

 
Däremot skulle man bli tvungen att själv välja om man ville ha fast helt pris eller fast reducerat pris “som standard” (detta valdes i samband med att nya respengar laddades på; skulle några respengar åkas upp i “den andra” kategorin fick man göra det som ett manuellt val senare vid den aktuella resan), och det skulle vara en persons resor per kort.

I de fall flera personer skulle dela på ett respengskort för samtidiga resor – t.ex. kortinnehavaren har gäster på besök, en grupp (t.ex. turister) delar på ett respengskort – måste dessa biljetter köpas separat (i automat alt. i samband med manuell visering) samt viseras manuellt.
Det ska bara finnas utrymme för “en resa” på kortet – systemet lagrar uppgifter om antal (och ev. zonantal, för möjlighet till “rabatterade zonkort”) tidigare resor för pristaksberäkning. Ingen annan registrering ska ske.
För gruppresor köps varje biljett separat, ingen resa lagras på kortet.
För gästbesök köps den biljetten separat, kortinnehavarens resa dras dock “som vanligt” på kortet.
Reskorten är opersonliga, så flera personer som reser vid olika tillfällen kan dela på ett reskort. Om både reduceratpris och helpris används blir dock pristaksberäkningen efter helprisresetaket.
Naturligtvis skulle det vara möjligt att köpa enstaka pappersbiljetter (för manuell visering) även utan respengskort.

(Ett annat alternativ vore att låta flera resor registreras, samt dras, på samma kort, och att dessa räknas av i samband med en “tap out” (sker inte motsvarande antal “tap out:s” dras maxtaxan per “tap in”). Skulle spara en del papper, och minska antalet “vi släpper in våra kompisar gratis på ett och samma kort”.)

 
Korten skulle finnas med eller utan pant: Mot en pantavgift skulle man kunna registrera ett “tomt” kort till sitt personnummer – över disk/internet, eller i automat. Det skulle även vara möjligt att registrera det till “lite vad som helst” – t.ex. utländskt pass/körkort, Migrationsverkskort, patientbricka, Bankomatkort – men dessa skulle då registreras över disk.

Mot expeditionsavgift motsvarande pantavgiften, samt uppvisande av den valda ID-handlingen skulle man sedan kunna få “kortets innehåll” överfört på ett nytt kort (t.ex. om det första kortet förkommit/förstörts)

Är kortet registrerat går det, mot uppvisande av den valda ID-handlingen, att lösa ut innevarande belopp. Panten betalas då tillbaks i sin helhet.
Det innevarande beloppet på oregistrerade kort går inte att lösa ut.

Pant-/expeditionsavgiften skulle motsvara kostnaden för en minimisträcke-resa.

Registreringen skulle kunna tas bort (d.v.s. återlösen av panten) när som helst, eller överföras på någon annan, dock mot uppvisande av den valda ID-handlingen.

Endast “tomma” kort ska kunna registreras (så inte någon registrerar ett “upphittat” kort på sig, och sedan löser ut pengarna).

 
Systemet skulle kräva utbyte av samtliga automatspärrar (“tap in/out”, bättre fotocellsavläsning, mer svårforcerade spärrar), samt naturligtvis regelbunden (som i “en till två gånger per dag, per person”) färdbeviskontroll.

Samtidigt tror jag i och för sig mer på tätare färdbeviskontroller, än på att göra spärrarna mer svårforcerade…

 


Inlägget skrevs 2009-09-19, men publicerades först 2009-10-08 då jag egentliget tänkt “snygga till inlägget” men nu inte riktigt orkar…

Advertisements

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: