web pages

2009-10-27 Tue

nya kompisar (eller nå’t)

Filed under: web log — pl @ 21:47

Återbesök hos doktorn.
Provresultaten var ok (jag har antikroppar mot Hepatit B, men det är inget att bry sig om; det är troligen samma antikroppar som gjorde att jag inte fick bli blodgivare förut).

På frågan vad jag tyckte om att börja med Methotrexate svarade jag att jag inte direkt är överlycklig, men … alternativet är – ingenting, så:
Antingen så testar jag, eller så fortsätter jag på nuvarande – med klent resultat, och fortsatt ledvärk.

…så nu sitter jag här, med ett gäng nya burkar:
Methotrexate 2,5 mg – ska börja med dem imorgon: två tabletter (det är en låg startdos), en gång i veckan. Efter två omgångar ska jag lämna blodprov, och därefter kontaktar läkaren mig per telefon för ev. justering. Planen är en långsamt ökande dos, för att därefter fortsätta på samma dos under några år.
Folacin 5 mg – B-vitamin. Komplement vid medicinering med Methotrexate.
Diklofenak 50 mg (“Voltaren”, fast annat namn. Typ.) – nu i “reumatikeranpassad förpackning”, d.v.s. plastburk med käckt lock (tidigare har jag fått dem i blisterförpackningar). “Diklofenak /…/ kan påverka eller påverkas av vissa läkemedel som innehåller följande verksamma ämnen: /…/ ·metotrexat /…/”.

Ska fortsätta med Klorokinfosfat till nästa återbesök (i mitten av januari). Jag kan äta upp de tabletter jag redan har hemma – har både 160 mg och 250 mg, så han föreslog att jag ska ta dem varannan dag.

Mina knän håller så sakteliga på att svullna upp (igen). Förhoppningsvis ska det dämpas när jag börjar med Methotrexatet. Blir det inte så får jag en ny tid för tappning.

Jag är mindre road av den gigantiska mängden laktos (78 mg per Methotrexate-tablett), och de käcka kända biverkningarna (“Vanliga (förekommer hos fler än 1 patient av 100): Illamående, förhöjda leverenzymvärden, nedsatt aptit, diarré, kräkningar, inflammation i munslemhinnan, håravfall, utslag, huvudvärk, yrsel och infektioner.”).

Det finns ett alternativ: Salazopyrin, men:
Det var tänkt att jag skulle fått Salazopyrin redan istället för Klorokinfosfat, men mina prover visade att det i mitt fall var mindre lämpligt – risk för SLE (annan inflammatorisk sjukdom).

Jag hoppas att kunna minska på mängden Diklofenak – för närvarande knaprar jag 3 per dygn – då jag känner att magen inte är helt lycklig över dem.

 
(Jag orkar inte snygga till språket i det här. Det får bli så här löst och rörigt.)

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

