web pages

2009-12-01 Tue

*mutter*

Filed under: web log — pl @ 21:05

Fick telefonsamtal från läkaren i tisdags i förra veckan.
Synnerligen förvirrande, för min del, då jag förväntade mig samtal först denna vecka.
Var och lämnade blodprov i torsdags, inför denna veckas inplanerade samtal.

Telefonkontakt “mellan 16 och 17”.
Inget telefonsamtal.
Mottagningens telefontid är fram till 15.
Min läkare är bara där en dag i veckan.
Jag hade tänkt be om fler Diklofenak, och en inbokning av titt på vänsterhandleden (sjukgymnasten undrade igår om jag fått spruta, d.v.s. fått kortison i handleden, vilket jag ju inte hade), och då det var tänkt att vi ändå skulle talas vid ringde jag inte och påtalade det under mottagningens telefontid.

Efter lite velande fram och tillbaks, vägandes för- och nackdelar, bestämde jag mig för att trots allt gå dit.
Lite mer substansiell middag, och se’n iväg.

Fick vänta till efter de inbokade patienterna, men väl inne fick jag i alla fall en ursäkt för att det blivit fel (efter lite koll i journalanteckningarna), och “avcheckning av läget”:
Provresultatet visade att sänkan gått upp, från 6-7 (de två tidigare provtagningarna, innan det hade jag 20 (när knät var som mest svullet)) till 22 (20 är “taket” för vad som är ok). Troligen är det handleden som spökar.
Jag kan sluta med Klorokinfosfat:et. [Jippie! …gillar dem inte, visserligen har de hjälpt, men bara aningens, och biverkningarna (synstörningar) har varit mer irriterande än fördelarna.]
Doshöjning igen, från fyra till fem Methotrexate (en gång i veckan).
Fått recept på fler Diklofenak (det, och handleden, var vad som gjorde att jag ändå masade mig dit (istället för att “bara ringa, imorgon” – och kanske behöva vänta i en vecka till) – jag vet hur det funkar (eller snarare inte funkar) utan Diklofenak).
Fått spruta (kortison) i vänster handled, som som sagt är märkbart svullen, och med klart minskad rörelseförmåga. Plåster som ska sitta på till imorgon kväll, och inte blötas ner. Bör känna förbättring framåt to-fr.

Kommer att komma i säng betydligt senare än det var tänkt, men att ha fått vänsterhandleden “åtgärdad” väger upp.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

