web pages

2009-12-06 Sun

e-bok i pda:n

Filed under: bok / book, links — pl @ 20:27

Har nyligen (i fredags) upptäckt-och-testat möjligheten att låna e-böckerStockholms stadsbibliotek.

Lånade Sara Lövestam:s “Udda”, och har precis läst klart den.
Läste den när den låg ute på kapitel1.se, och den var faktiskt lika bra även andra genomläsningen! :-)

Att läsa bok i mobilen (eller i pda:n, i mitt fall då …eller ja, det är en så’n där “smartphone” *termer, termer*) funkar faktiskt helt ok – mobilen har jag ju med mig “ändå”.
Nackdelen är väl att det även är lätt att glömma bort att jag har en bok där, men det kanske är en vanesak (och om jag, som nu, har en bok jag vill fortsätta läsa är det heller ingen större risk att jag glömmer bort den).
Testade att läsa bok-i-PDA redan med IBM WorkPad c3:n, men blev aldrig riktigt klar med den i och med att boken aldrig riktigt “grep tag i mig” (men det var å andra sidan en så’n där bok som följde med läsaren, och ingen jag hade valt själv).

Fick lite läsabstinens nu efter “Udda”, och har förvisso en trave jag kan jobba mig igenom, men jag laddade ändå ner en ny e-bok som “lagom tråkighetsdistraktion”: Stieg Larsson:s “Män som hatar kvinnor” (som jag ju läste i våras och då inte var så särdeles förtjust i – lagom tidsfördriv som sagt, och så får den en andra chans… )
“Mobireader”, som läsaren heter (finns att ladda ner gratis, länkat från e-bok-nedladdningssidan), drar inte speciellt mycket batteri, i och med att boken är nedladdad.
Nog för att det vore kul med en så’n där “läsplatta”, men det skulle onekligen bli “ytterligare en sak att släpa med sig” – trots den kanske uppenbara fördelen med en “mer boksidesstor” skärm har även enkelhet sin charm.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

