web pages

2009-12-25 Fri

årets julmat

Filed under: links, web log — pl @ 14:19

Tog ut julsk*nkan ur frysen i tisdags kväll, och la’ den att tina i kylskåpet över natten.
Onsdag eftermiddag griljerade jag den, “nästan” enligt receptet på kartongen: Jag hade inget farinsocker, och tänkte inte köpa ett helt paket bara för att använda 1 tsk, så jag tog ljus sirap istället.

(receptet på kartongen, men modifierat efter hur jag gjorde)

  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Skär av en tunn kant längs långsidan av sk*nkan, så att den ligger still i ugnsformen.
  3. Blanda senap (c:a 3 msk – går säkert att ta lite mindre, jag fick smet över), ströbröd (1 dl → 2 finsmulade skorpor), 1-2 tsk ljus sirap, 1 tsk salt samt 1 tsk svartpeppar (grovmalen).
  4. Smeta på blandningen på sk*nkan, och lägg den i en ugnsform (förslagsvis en som är mer än “precis större än sk*nkan”, för det blev svårt att ösa den se’n).
  5. Täck ovansidan med tunna skivor margarin (“Mjölkfritt matfett för smörgås, matlagning och bakning”).
  6. Ställ in skinkan i ugnen (egentligen i mitten, men min hamnade halvvägs ner – det hade nog varit bättre en bit upp).
  7. Titta till sk*nkan var femte minut, och ös margarinet som runnit till botten över sk*nkan (som sagt, det är lättare om man har en form som gör att man ens kommer åt att ösa).
  8. När ytan är lagom brun “och det doftar julskinka” är den klar. Tar c:a 15-20 minuter i ugn.
  9. Serveras kall eller varm, i tunna skivor. T.ex. på knäckebröd.

 
Gjorde samtidigt senapsaubergine, och senapssquash (eftersom jag inte kunde bestämma mig för vilken sort jag skulle göra, och inte mindes om jag tyckte bättre om den ena eller den andra), enl. Veganska ambassadens recept.

  • 1 aubergine / squash
  • salt
  • 1 msk senap
  • 1,5-2 tsk socker
  • 0,5 msk vinäger (använde 1 msk vitvinsvinäger)
  • 3 msk olja (använde 0,5 dl rapsolja)
  • 1 dl sojagrädde (använde havregrädde istället)

Skär auberginen/squashen i halvtjocka strimlor, och därefter i bitar – tänk “sillbitsstorlek”.
Koka bitarna i saltat vatten, tills de fått en “sladdrig” konsistens (tänk återigen “sill” – även om du själv inte ätit det, har du säkert sett inlagd sill tidigare). Häll av vattnet.
Rör ihop senap, socker och vinäger.
Häll i oljan i en smal stråle, samtidigt som du rör om.
Blanda i grädden.
Häll såsen över aubergine-/squash-bitarna, eller tvärs om: lägg bitarna i såsen. Blanda.
Låt gärna stå över natten.
Ät.

Så här i efterhand rekommenderar jag nog aubergine, och att skala den. Bitarna ska vara rejält genomkokta, utan att för den skull vara sönderkokta.
Ha även i mer senap – 1 msk senap ger knappt någon senapssmak alls. För min del funkade det, men svågern senapsälskaren (tillika fiskallergikern!) tyckte att det var för tamt.

…eller följ helt enkelt Vegania.net:s recept på senapsaubergine!
Har inte testat just det receptet i år, men tycker det verkar vara vettiga proportioner på ingredienserna (och dill ser snyggt ut!).

 
I övrigt åt jag “Sizzle dogs – vegetariska seitankorvar” från Goodstore och Hälsans kök:s “Grönsaksbullar” (jag har tröttnat lite på deras “vegetariska bullar” – och ingen av dem är äggfria “i alla fall”).
…och naturligtvis lite grönsaker, en hel del kokt potatis och julmust.

Syrran noterade, och jag kunde skönja en viss överraskning, att jag fått ihop “samma slags mat som dem: korv, köttbullar, sill och skinka”.
Tidigare år har jag även gjort Olivfrestelse (ur Lena Brorsson Alminger:s “Vegetarisk julmat”), som väl kan sägas ersätta Janssons frestelse, men i år orkade jag inte meckla med det (allt skulle ju dessutom transporteras hem till mina föräldrar) – även om den är god!

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

