web pages

2009-12-25 Fri

Tofuline yogdrick

Filed under: links, web log — pl @ 17:03

På årets Vegomässa fick jag tillfälle att smaka Tofuline:s yogdrick (“yogdrick – Så gott som yoghurt!”), från Ingman Glass AB – dels i “provsmaka upphällt i mugg”, dels gratisexemplar av produkten i sig.
Tog en persikoprovsmak, och strax innan jag gick hem tog jag en vardera av de två smakerna persika (“Dryck av yoghurtkaraktär med smak av persika“) samt smulgubbe (“Dryck av yoghurtkaraktär med smak av smulgubbe“) .
De fick bo i mitt kylskåp i ungefär en vecka, innan jag drack upp dem.

Ingredienser: Fermenterad vattenextrakt av sojabönor, persikasyrup 12%, (socker, vatten, aromer, vanillin, vanilj, syra (E330), konserveringsmedel (E202)), socker, dextros, modifierad stärkelse (E1420 av potatis), trikalciumcitrat, konserveringsmedel (E202), salt, färg (E160a).

Den andra smakens innehållsförteckning är identisk (inklusive kommateringen), förutom att ordet “persikasyrup” är utbytt mot “smulgubbesyrup”.
Notera att ingendera “egentligen” innehåller frukt – båda innehåller 12% “syrup”, som i stora drag är socker och “aromer”.

I mitt tycke var det intressant att ha fått smaka dem, men är inget jag kommer att köpa.
Båda smakade “för …(starkt?)” av något konstgjort, och var för (söta?). Den med “persika”-smak var aningens mer godkänd än den med “smulgubbe”-smak.
Nu vet jag ju inte vad de kostar i butik, men jag tror att de skulle vinna på att innehålla åtminstone en smula fruktpuré.

Förpackningen i sig är mysko. En plastbägare med något slags (aluminiumfolie?)-lock (under ett plastlock), som man drar av bara för att upptäcka en täckande plasthinna med ett drickhål i.
“Säkert bra för personer i farten” … eller inte. Måhända “skvimpar innehållet inte ut, när man springer till mötet/träningen/…”, men samtidigt är intrycket att ungefär 1/3 av innehållet blir “oåtkomligt”.
Det är bra att det inte är “ytterligare en produkt med skruvlock” – för hur lång tid tar det egentligen att få i sig 220 ml? “Behöver jag verkligen kunna återförsluta förpackningen för senare (säg, tre timmar?) bruk?” – men borde det inte räcka med plastlocket, och (enbart) ett helt avdragbart folielock?
Ingenstans på förpackningen står heller några tips om hur förpackningen ska återvinningssorteras.

Positivt är dock att den inte, som drycken “Mjölkfri naturell“, “smakar precis som glassen”. Inget större fel på glassen (eller drycken), men … det blir konstiga smakkollisioner…

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

