web pages

2010-01-08 Fri

vegansk skiv- och smältbar ost

Filed under: links, web log — pl @ 20:44

Testade att göra veganost igår, och tycker att resultatet blev klart godkänt.

Besökte ju Vegomässan den 5 december 2009, där Underground Cooking bl.a. tillhandahöll Cheeseburgers. Då och där reagerade jag inte nämnvärt på vad det var för märke på veganosten de hade i, men senare hittade jag deras web log och läste att de gjort osten själva!
Receptet är en modifiering av Veganize It…Don’t Criticize It!:s version (engelskspråkig sida).

När jag läste recepten slogs jag av hur okomplicerat det verkade, och hade därför inte speciellt mycket ursäkt att “inte testa”.

Hade fridag igår, och passade på att ränna runt på sta’n för ingrediensinköp.
Köpte “Tofu Mjuk 400g” på Omi Food (Olofsgatan 10, T-Hötorget; 16,90 kr). Hittade hel agar-agar (typ 42g för 22 kr), men åkte till Goodstore för att köpa agar-agar-pulver istället. Där var det slut, så jag åkte tillbaks till Omi Food. Fånigt att åka fram och tillbaka, men jag iddes inte vänta tills Goodstore fick in dem, så jag tänkte att jag väl fick mala agar-agar:en själv. Den här gången frågade jag om de hade agar-agar-pulver, och det hade de minsann, fast på hyllan bredvid (med thailändsk text, och en liten lapp med svensk text, så det var inte så konstigt att jag missade den; 25g, 18,90 kr).
Väl hemma upptäckte jag att jag borde köpt grädde också, så det blev till att gå ut en vända till…
Ok, helt okomplicerat var det visst inte.
Jag iddes inte köpa risvinäger “för vad ska jag med det till?” (det behövs bara 1 tsk), och vitlökspulvret skippade jag helt då jag inte är överdrivans förtjust i’t.
Jag har heller varken köksberedare (food processor) eller mixer (blender), men väl en stavmixer.

Så:

  • 300 g mjuk (“silken”) tofu
  • 2,5 dl havregrädde
  • 1 tsk vitvinsvinäger
  • 1 tsk salt
  • 4 tsk agar-agar-pulver (kan ersättas med 4 msk agar-agar-flingor, men se till att de löser upp sig ordentligt!)

Mixa tofu, grädde, vinäger och salt. Det ska bli en jämn smet (eller snarare sås).
Förslagsvis direkt i en kastrull.

Är inte smeten i en kastrull redan, så häll över den i en så’n nu.
Rör/mixa i agar-agar:en.
Ställ kastrullen på spisen, och sätt plattan på max.
“Låt stå” (d.v.s. rör inte om) medan det kokar upp.

Sänk värmen till “medel”, och låt halvkoka i 15 minuter. Rör om mellan varven. Om/När smeten börjar klumpa ihop sig så smått, är det bara att peta ner klumparna igen.

Häll upp i lämplig bytta. (Den kan vara lite meckig att få ur formen, så välj form med omsorg.)
Låt svalna.
Ställ in i kylskåp och låt stå ytterligare några timmar (t.ex. över natten), så den stelnar till helt.

Klart!
(Blev c:a 500 g.)

Kan hyvlas, skivas, rivas samt smälter om den värms upp.

Smakar faktiskt helt ok.
Nej, den smakar inte “ko” (d.v.s. “som ko-ost” – hur skulle den kunna göra det?).
Den smakar, och ser ut, som tofun och havregrädden, blandad. Ganska neutralt, m.a.o..

notering: I mitt tycke smakar Sheese “kräks” (och ja, jag har försökt äta den två gånger (olika “smaker”)), medan Cheezly smakar ok.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

