web pages

2010-01-10 Sun

avlösning

Filed under: jobb / work — pl @ 10:56

När jag kom till spärren igår var den tom. Ingen i pentryt, ingen på toaletten.
Ringde Ple och frågade om det var så att jag inte skulle lösa av någon. De skulle kolla. Fick kod till DK-kassa.
Satte mig i pentryt och åt en frukostmacka. Ingen spärris som kommer in för att lösa av efter att ha varit ute och rökt. 06:20 gick jag och gjorde stationskoll.
(Jag började 06:20, “kutym” är att man kommer 10′ tidigare och löser av. Normalt börjar jag jobba direkt efter att jag löst av (d.v.s. inte gå och fika).
T-banan kom in 06:01, nästa skulle komma in 06:23. Jag var i spärren redan innan 06:05, då jag ringde Ple.)

När jag kom tillbaks, och stod och räknade DK-kassan, ringde Ple. Det borde varit nå’n där när jag kom.

 
Idag har jag samma tjänst som igår, och tog följdaktligen samma tidiga tåg.
Är nere vid spärren 06:05.
När jag öppnar dörren till spärren står spärrisen där, fullt påklädd och redo att gå. Det första hon frågar mig är “är det ok att jag går?”.
Jag vet inte om det är samma spärris som borde varit där igår, men frågar “har du nå’n buss som går?”.
Får svaret “jag ska med tåget”.
Kollar när nästa tåg ska gå: om 10′. T-i-o minuter. TIO. (Det tar max. två minuter att åka (d.v.s. inte gå) rulltrappan upp till perrongen.) Meddelar att jag kommer och löser av tio över, och går in i pentryt och äter en frukostmacka.

Dörren till spärren är öppen, och jag har ingen aning om hon öppnar igen eller låter spärrarna stå på öppet.

Tio över går jag och frågar om det varit lugnt på stationen, och om hissar och rulltrappor fungerar som de ska. “Jodå, det gör de.”
Meddelar att “om min tunnelbana är sen har jag till tjugo över att ta mig hit”. Får inget svar på det. Hon går.

Det är sex minuter kvar till nästa tåg ska gå.
Tågen går i kvartstrafik på morgonen: 06:01, 06:16 och 06:31. Det här är ändstationen, så det är ingen risk att man “missar” tåget.

När jag ringer för att få kod till DK-kassa talar jag om att spärrisen jag löste av “hade väldigt bråttom därifrån”, men att jag lyckades hålla kvar henne till tio över.

På frånvarolistan ser jag att hon skrivit “06:05-06:20 avlösning”. Ingenting om att det varit stängt innan 06:05.
Hur vet hon hur länge jag håller stängt efter 06:10?
Jag gör ett frågetecken vid hennes rad, och fyller i hur det varit stängt medan jag varit där.

 
Kollade på DK-listorna: Det är samma person som haft natt-tjänsten natten till idag som natten till igår.

Jag brukar inte “skvallra” på kollegor, men personer som så uppenbart inte gör sitt jobb (hur svårt är det att sitta i en spärr med en tom biljetthall?) förtjänar att “skvallras” på.

Får jag tjänst som löser av den här personen igen, kommer jag att komma “prick” – inga “tio minuter tidigare”.

Kollade just hur Lidingöbanan trafikeras på morgonen: 06:12 går ett tåg. Nästa går 06:42. Hon sa’ dock inget om Lidingötåget, utan jag fick uppfattningen om att det var tunnelbanetåget hon menade (annars hade hon väl rättat mig när jag sa’ att “nästa går om tio minuter”?).

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

