web pages

2010-02-20 Sat

stresstjafsare

Filed under: jobb / work — pl @ 10:16

Folk som är stressade, och vägrar lyssna på förklaringar, och ihärdigt tjatar på om att de är så pass stressade att de inte hinner lyssna på min förklaring. Deras tjat tar längre tid än vad min förklaring skulle tagit.

Mamma och pappa, med barn och barnvagn.
Roslagsbanan från Kragstalund.
Problem med Roslagsbanan, och har därför tagit bil en bit.
De har bara två kuponger stämplade, för zon B. Nu är vi i zon A, och de behöver totalt tre kuponger för att biljetten ska gälla även här. Alternativet är två nystämplade kuponger.

Jag vill tala om för dem att om det blir en kontroll måste de tala om att det var problem med Roslagsbanan, men att de bara fått en kompletterande kupong stämplad i zon A (av mig).

När jag frågar om jag kan få tala om en sak meddelar hon ett bestämt
“Nej, vi har bråttom. Vi måste med ett tåg till (Örebro?).”

När jag ska stämpla hans remsa frågar jag honom samma sak, och får samma svar av honom.
Jag gör ett försök att förklara “ändå”, men de har så bråttom att jag ger upp mitt i.
Det slutar med att han får två kuponger stämplade, och att jag kompletterar den stämpel hon tidigare fått av mig med ytterligare en.
Har de inte tid att lyssna, men väl tid att tjafsa, får de betala vad det kostar, även om jag hade låtit dem åka “fel”.
(Om de nu tänkt sig från zon B till zon A från början, hade de ju kunnat meddela det på tåget och fått tre kuponger från början … )

Ibland undrar jag i mitt stilla sinne om de hellre hade sett att jag talat dålig svenska – brutit på nå’t obskyrt språk. Nu kunde de “bara” skylla på “spärrvaktens” “ovilja att låta dem åka billigare” (?).

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

