web pages

2010-04-27 Tue

bara att bryta ihop och gå vidare

Filed under: web log — pl @ 20:20

Återbesök.
Blir “klämd på” (och passar på att visa lite hudskorv i knävecket).

Pågående “lite var stans” (händer, fingrar, axlar, armbågar, knän, höfter, fötter, tår, rygg/svank, nacke). Ont, om än inte “domnad” som förut. “Febervarm” på spridda delar av kroppen (främst vänster handled). Morgonstel.
Problem att bära/hålla/knipa om saker.
Dock “bättre med vädret”.

Blodproven visar att mitt värde är uppe i 17, vilket är högt för mig (men “annars” lågt och bra) och stämmer bra med känslan av att “nå’t pågår/spökar” (som sjukgymnasten meddelade: “det vandrar runt”).

Får 2 ml kortison intramuskulärt (i hö skinka).
Bör ta kål på allt “små-elände”.
Sitter i 6-8 veckor.
Positiv bieffekt: motar även pollenallergier i grind.

Förnyanden av recept.
Fortsatt samma dosering: x6 Methotrexate 1ggr/v, x2 Folacin 1ggr/v (dock ej samma dag); x1 Celebra 2ggr/dag (morgon resp. kväll).
Kan ta t.ex. Alvedon (dock ej antiinflammatoriskt, d.v.s. ej Voltaren, Ipren, … ) vid behov (som t.ex. mensvärk).
Kan testa att pensla (tops:a) på Xylocain Viskös vid afte (för att kunna äta; går även att gurgla sig med, men då ska man inte äta p.g.a. bedövningen).

Läkarutlåtande och journalkopior sänds till företagshälsovården – ska dit om en vecka i samband med rehab-utredning / förtur inför omplaceringen.

Frågar om jag fått nå’n annan diagnos än “inflammatorisk ledsjukdom” (jag är hittills diagnosticerad med “artrit ospec.”).
Får diagnosen RA (reumatoid artrit, även känt som ledgångsreumatism). Har mer besvär nu än när jag började gå hos reumatologen för drygt ett år se’n, men samtidigt “mindre” p.g.a. medicinering (beroende på hur man ser på saken – knäna är “ok”, men händerna är värre), därav diagnosen.

Det är sista gången jag får gå hos dr. T. A., framöver kommer jag att gå hos dr. A. N.A. (som jag i och för sig också varit hos parallellt, så det ska nog gå bra; fördel dock: hon har fler mottagningstillfällen). Landstingsgrej. Trist.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

