web pages

2010-06-04 Fri

pappersskrynkel

Filed under: jobb / work — pl @ 13:17

Mannen (medelålders, i kavaj och kostymbyxor) går (direkt) mot barnvagnsgrinden, samtidigt som han sveper förbi med armen. I handen håller han en papperslapp. Vid (den fortfarande stängda) barnvagnsgrinden blir han tvungen att stanna.

Jag ber att få se biljetten.
Pappret han höll i visar sig vara en SL Access-pappersbiljett (jag kunde i och för sig se att det var ett SL Access-kvittopapper, men det säger egentligen ingenting i sammanhanget; på “från”-sidan står giltighetstiden). Biljetten gällde till 12:27.
Klockan är 12:33.
Jag påpekar att biljetten inte längre är giltig.
Han tycker att “det är ju bara några minuter”.
Jag meddelar att den inte är giltig, och att SL Access-biljetterna gäller i en timme och en kvart.

Han försöker sig återigen på (den fortfarande stängda) barnvagnsgrinden. När inte det går försöker han med (den lika stängda) spärren närmast spärrkuren. Det slutar med att han går bort till de andra spärrarna och plankar in.

 
Några minuter senare kommer en annan kund med remsa. Kunden lämnar över remsan till mig. Stämpeln har dagens datum, men gick ut för sex minuter se’n. Jag låter kunden passera.

 
(Sensmoral: Om du är arrogant och förmer än SLs biljettregelverk, då är jag en minuträknande paragrafryttare.
Om du behandlar mig som en människa, och ger mig en chans att göra mitt jobb (som t.ex. att visera din biljett), då är jag mänsklig tillbaks.)

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

