web pages

2010-10-08 Fri

spärrlinjerat

Filed under: jobb / work — pl @ 09:56

Om jag visste att ingen annan skulle drabbas / komma till skada vore det intressant med möjligheten att stanna/stoppa rulltrappor inifrån spärren – för bruk vid t.ex. räserplankare.

Andra intressanta lösningar vore vallgravar på insidan av spärrlinjen, i direkt anslutning till respektive spärr.

Nåväl.

 
Idealet vore annars regelbundna färdbeviskontroller, i kombination med öppna spärrlinjer.
Vetskapen om att du under dagen kommer att träffa på minst två färdbeviskontroller (och att dessa då har minst två personer med ordningsvaktsbefogenheter!) skulle gissningsvis göra att merparten faktiskt ser till att ha giltigt färdbevis. Kostnaden för den utökade färdbeviskontrollen kan tas från det då icke-existerande behovet av  att underhålla en spärrlinjemaskinpark (som ju ändå inte avhåller personer från att planka).
Tunnelbanespärrexpeditörens uppgift blir även i fortsättningen att informera och sälja biljetter – kanske med fullt sortiment? – och naturligtvis även fortsättningsvis vara den som har ett  ansvar för säkerheten på stationen (nödstoppade rulltrappor, personer fast i hiss, … ).
En öppen spärrlinje underlättar naturligtvis även trafikanternas in- respektive utpassage vid resande.

Advertisements

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: