web pages

2010-11-08 Mon

den inofficiella, av arbetsledningen icke stödda, “tiominutersregeln”

Filed under: jobb / work — pl @ 11:42

På spx-kursen fick vi veta att det var kutym att lösa av (och alltså även bli avlöst) 10′ innan. “Jaha. Ok.”
…men då det bara är en “justehetsregel” kan man inte ringa arbetsledningen och meddela sen/utebliven avlösning förrän “prick”. Med lite otur har personen du löste av fått gå tio minuter tidigare, medan du får sitta tiden ut. Du har alltså arbetat obetalt de där första tio minutrarna.
Det scenariot är väl kanske en sak när du först löser av person X, och sedan blir avlöst av person Y.

Sedan har vi följande scenario:

När jag kommer är det inte J (som har fast där) som sitter i spärren, utan person Z.
Jag tar min rast, sedan löser jag av person Z 10′ innan. Innan person Z går säger jag “Vi syns se’n, det är du som löser av mig på station Q!”. Person Z fortsätter att packa ihop sina grejer, se’n säger vi “hej” och person Z går vidare till sin nästa spärr.

När det är 10′ kvar på mitt pass på station Q syns person Z inte till. Alls.
När det är 5′ kvar kommer person Z lugnt gående in i biljetthallen, och jag blir avlöst.

Har jag fel som tycker att det inte känns juste?
… och hur ska jag veta vilka (av de som inte har fasta tjänster) som löser av “prick”, “lite innan” eller “10′ innan”? – det är ju inte direkt som att jag vill fråga.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

