web pages

2010-11-30 Tue

no es loco

Filed under: web log — pl @ 13:05

Hon har barnvagn och lägger kortet på läsaren, och får grönt.
Hennes kompis-antar-jag, som står precis bredvid henne, rör inte en fena. Det gör inte jag heller.
Jag talar om att även hon som står bredvid måste visa giltig biljett.
Barnvagnstjejen skakar “nej, nej, hon är inte med mig” med huvudet.
Jag öppnar inte.
Då går den medföljande tjejen till en vanliga spärr och plankar in. Väl innanför ställer hon sig på insidan av barnvagnsgrinden och gör en antydan att öppna den “bara jag låser upp”. (“Visst, att ni inte är i sällskap.”)
Jag öppnar fortfarande inte. Jag talar om att jag vill se en biljett var för dem, och att jag inte tar nå’n hänsyn till att den andra plankat in (“på den förstas biljett”).
De pratar sinsemellan (på (spanska?)), sedan åker den andra (som plankade in) ner med rulltrappan.
Den första tycker att jag kan släppa in henne nu, “för hon känner ju inte den där andra”. Jag vägrar.

Nu kommer det in en annan kund med barnvagn.
Jag öppnar luckan, och sammanfattar snabbt för barnvagnkund1 (och tillräckligt högt så att den nyanlända kunden hör) varför jag inte tänker släppa in henne.
Stämplar barnvagnskund2:s remsa, och öppnar barnvagnsgrinden. (Otroligt nog har hon sällskap av en i väktaruniform! Han stänger grinden efteråt.)

Jag upprepar det jag sa’ när barnvagnskund2 hörde: Att din kompis plankar är ditt problem. Jag såg att ni kom hit i sällskap, ni ställde er ju bredvid varandra vid barnvagnsgrinden. Du får gå runt till den andra ingången. Skäll inte på mig, skäll på din kompis!
Efter ett tag ger barnvagnskund1 med sig, och går ut ur biljetthallen.

 
Sensmoral: Om du ska planka – blanda inte in spärrexpeditören.
Du kunde ju uppenbarligen planka “alldeles själv”.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

