web pages

2011-02-12 Sat

hårdhjärtad … :-/

Filed under: jobb / work — pl @ 09:55

09:37:

Tant som undrar när Pressbyrån öppnar.
Jag har skrivit upp öppettiderna på en lapp i spärren, och kan svara på frågan. “Om de öppnar som de ska, så öppnar de klockan 10.”

Tanten svamlar en smula, och meddelar sedan att hon tycker att jag ska låta henne åka “bara en station”. (Hon ska till Hemköp och handla.)

Jag meddelar henne att Pressbyrån på nästa station redan är öppen (från 09).

Jag frågar henne vad det är hon tänkt handla i Pressbyrån (kanske kan jag sälja det hon tänkt köpa?). En 30-dagarsbiljett. Det har vi tyvärr inte i spärrkurens automater.
Jag hänvisar till biljetthallsautomaten. Det vill hon inte.

Jag föreslår att hon nästa gång inhandlar “nästa” biljett lite i förväg: Det går att ladda på en biljett upp till 15 dagar i förväg.
Hon pratar på om att hon är gammal. “82 år. Då vill man inte handla biljetter i förväg.” Hon pressar fram en tår.

Att Pressbyrån förhoppningsvis öppnar om 20 minuter är inget som hon överhuvudtaget reflekterar över. Hon vill åka utan biljett, “för att köpa biljetten på hemvägen”.

(Om hon nu är så gammal och skröpplig som hon vill ge sken av vid biljettluckan, borde hon då inte ha rätt till Färdtjänst?)

(Till saken hör att det precis ovanför den här stationen finns ett Konsum.
Kanske dyrare än Hemköp, men närmre.
Det borde inte gå någon nöd på den tanten.)

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

