web pages

2011-03-01 Tue

en smula resursslöseri, kanhända

Filed under: web log — pl @ 21:49

Traskade iväg för att hämta ut den i torsdags (idag är det tisdag, veckan efter) beställda medicinen.

Efter febrilt letande (Har den kommit? (nytt datorsystem) Ja, den har kommit. Var är den? … ) gav personalen efter ett tag upp, och frågade när jag behövde den. “Imorgon eftermiddag, men jag ska iväg direkt efter jobbet.”
En ny beställning skulle skickas. Kompromissade: “Kommer den hit senast 11?” Ja, det skulle den, i så fall.
Ok, i så fall skulle jag behöva gå en extravända på lunchen – det skulle gå, men jag skulle hellre tillbringa de extra minutrarna i lugn och ro. Nåväl, vad göra. I värsta fall fick jag väl ringa och ändra så-här-gör-du-instruktionstiden hos sjuksköterskan till nästa vecka, och ta tabletter en vecka till.
Fick lämna mitt mobilnummer, se’n gick jag och handlade.

När jag är på väg in på Ica ringer det – ah!? … men det är min bank som “kollar läget” (de gör det med (o?)jämna mellanrum, oftast när jag har som sämst med tid – fråga mig inte hur de bär sig åt att alltid pricka in så’na tider).
Går in i butiken. Då ringer det igen! Nu är det från apoteket. De har hittat min medicin!
Jag handlar klart, och går tillbaks till apoteket. Den låg tydligen (bland de stora förpackningarna?).
Skönt – nu slipper jag stressa i onödan imorgon, räcker bra som det är.
Ber om en returburk också, för det stod det i infobroschyren att man skulle ha. (Väl hemma har jag lite svårt att få på locket – jag grejar inte att klämma fast det med min kroppstyngd med burken på bordet – men lyckas till slut genom att ställa burken på golvet och ställa mig med ena foten på lockhörnen, ett i taget.)

Fram till nu har jag tagit Methotrexate, 6 tabletter à 2,5 mg, 1 gång/vecka. Nu ska jag ta Ebetrex, 1 spruta à 1,5 ml 10mg/ml (d.v.s. samma mängd) 1 gång/vecka.
Methotrexateburken innehåller 100 tabletter, och skulle om jag fått höjd dos till 7 tabletter/vecka räckt i dryga 14 veckor.
Nu har jag fått 10 sprutor i en laddning, d.v.s. för 10 veckor, och de tar upp betydligt större plats.
jämförande bild: metotrexat tabletter - injektionsvätska

Nåväl. Förhoppningsvis ska kroppen ta upp injektionsvätskan (som ska sprutas in i underhudsfettet) bättre än tabletterna (som tas upp i tarmen), och jag ska slippa höjd dos (plus att det var ett himla pill att räkna upp rätt antal tabletter).
Håller tummarna för att det ska gå bra.
(Gissningsvis får jag räkna med samma tillfälliga doshöjningsbiverkningar som jag fått tidigare, men så länge de är övergående ska det väl vara uthärdligt.)

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

