web pages

2011-04-06 Wed

onsdagar som kommer och går

Filed under: web log — pl @ 21:33

Pigmentförändringar och leverfläckar är till för att en ska komma ihåg var på magen en spritade.

Mindre än tio minuter, från framplockning till avklarat.
Tre minuter för själva “öppna paketet, montera, sprita, injicera, slänga”.

Jag börjar få rutin på det här nu.

 

“Annars” är jag fortfarande väldigt trött.
Sov förvisso mindre än fem timmar “ostört” (innan medicinlarmet (anpassat för jobbtider) drog igång; jag somnade dock om), men ändå mer än sju timmar totalt.
 
La’ mig på soffan vid 18, vaknade vid strax efter 19 men somnade om, och gick upp vid 19:30 då medicinlarmet drog igång. Hade det inte varit onsdag hade jag antagligen sovit på soffan hela natten. Det har jag gjort förr – både “natten till jobbdagar” och “natten till fridagar”.
(Helt bra är det inte att somna på soffan – den är lite för hård, och för smal för att jag ska byta sovställning i sömnen – jag vaknade med något som påminde om morgonstelhet. Som tur var gick det över hyfsat snabbt.)
 
… fast jag håller mig pigg på dagarna. Tröttheten slår till först vid 17-18-tiden.

 

Konstig illamående-/sura-uppstötningar-känsla igår och i förrgår. Som tur är har det hållit sig hyfsat borta idag. Kanske nå’t konstigt jag ätit?
Tog en (gammal) Omeprazol igår, men den hjälpte inte. (Den gick förvisso ut december 2010, men mycket effekt tappar den väl inte?)
Funderade på om det kunde vara någon medicinbiverkning. Får försöka komma ihåg till nästa läkarbesök.

 

I övrigt har jag varit på 24-månaderskoll hos tandläkaren.
Allt såg fint ut, “som vanligt”, bortsett från det sedvanliga borttagandet av tandsten.
(Tandtrådar hyfsat regelbundet sedan åtminstone förrförra besöket, d.v.s. minst fyra år nu, vilket faktiskt i mitt tycke minskat mängden tandsten – jag slapp tandstensborttagande i överkäken i vart fall.)

Ska dock tillbaks för byte av gammal fyllning, vilket förhoppningsvis ska lösa problemet med intensivt ont då jag råkar bita “med något emellan” – kan vara allt ifrån “lite bröd”, till mer substantiella saker som en hallonkärna – på en viss punkt på en viss hörntand (den näst längst in, nere till vänster). Efter en mer detaljerad titt visade det sig att jag har en liten sprickbildning i den tanden, så det är bara att hålla tummarna för att (den mer än 20 år gamla) fyllningen inte är “det som håller ihop tanden” (för då blir det “krona” … och dyrare).
Ja, ja. Fördelen med att ha ett heltidsjobb, kombinerat med att inte ha några “gigantiska hobbyutgifter”: även om jag inte är extremt högavlönad så tillhör jag de priviligierade som har råd att betala för regelbundna tandläkarbesök. (Ok, jag har turen att ha bra tänder också, så jag har sluppit betala för mer än rutinkontroller vartannat år.)

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

