web pages

2011-04-22 Fri

“Jag är J O U R N A L I S T!”

Filed under: jobb / work — pl @ 13:33

(strax innan 13:15)
man: “Hej, min fru kommer med tåget, och har tunga matkassar. Kan jag gå ner och hjälpa henne?”
man: “Jag bor här.” (Jag har aldrig sett honom förut.)
man: “Jag är journalist.”
man: “Kan jag få telefonnumret?” (till Kundtjänst)
man: “Jag kommer att skriva om det här. Jag är journalist på Dagens Nyheter.”

(jag, som meddelat honom att jag behöver få se en giltig biljett för att kunna öppna (och på slutet uttryckligen meddelar honom att han kan tolka det hur han vill – indirekt: plankar du så “ser jag det inte”), tänker: “Hallååå???”)

När hans fru kommer upp (med två plastkassar och en knippe påskris, vilket, om än en smula skrymmande, ser ut att gå utmärkt) hör jag honom säga till frun, gissningsvis lagom högt så att jag ska kunna höra det: “Idioten ville inte öppna.”
(och jag hör hur hans fru svarar något i stil med att han överreagerar)

(Ingår hot i journalistrollen?)

Till saken hör (kanske, kanske inte) att jag vid tidigare tillfällen, med kunder som “inte beordrat och/eller hotat”
1. stämplat deras remsa
2. stämplat tillbaks (gett tillgodo) kupongerna.
Situationen var sådan att jag alls inte kände för att föreslå dylikt.

1 Comment »

  1. Jag har en känsla av att de som hänvisar till tex. att de är journalister, i 99,99% av fallen inte är det…

    Comment by trollhare — 2011-04-22 Fri @ 13:58


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

