web pages

2011-05-28 Sat

ur led är …

Filed under: web log — pl @ 18:15

Funderade fram och tillbaks, men ringde till slut och sjukade mig “bara över dagen”.
Förklarade att jag förhoppningsvis skulle få kortisonspruta, och att jag oavsett var den hamnade troligen skulle behöva vara hemma (fötter, knän) / ha svårt att jobba (armbågar, händer, fingrar), men att jag skulle kunna jobba dagen efter “så låt mig ha kvar min fredagstjänst!”. Sjukad och friskad, m.a.o..
Blev betydligt mindre stressad efter telefonsamtalet (innan hade jag funderat på huruvida jag skulle släpa med mig matlåda et al, bara för att ev. åka hem igen, eller chansa på att jag kunde hitta något att äta på den timmeslånga lunch jag annars skulle haft).

Varken armbågar, knän, fötter eller tår var speciellt uppsvullna, om ens alls.
Det blev dock kortisonspruta i höger handled.
Gropen jag la’ märke till i vänster handledsrygg, som saknades / knappt skönjdes i höger handledsrygg skulle vara där, vilket förvisso stämde överens med intrycket att höger handled var värre däran (ont vid vridmoment).
Fick lämna blodprov (enl. provtagningsremissen: B-SR, P-CRP, B-HLA-B 27), för att kolla ev. ryggreumatism (det sista provet; nämnde att jag har känt av ryggen, utöver vagt på halsens högersida: “nackspärr på gång”-känningar). Har fortfarande ingen “spikad” diagnos (jag har även funderat en smula på fibromyalgi, men tycker trots allt att min värk koncentrerar sig mer “just vid lederna”), så vi får se om vi kan ringa in den ytterligare.
Nämnde att jag tycker att “allt” har accelererat “sedan jag börjat komma till reumatolog”. Kan vi ringa in diagnosen bättre så kan jag få bättre anpassad medicin.
Ökad dos Celebra, från x1 morgon resp. kväll, till x2 morgon resp. kväll. Mindre kul ur biverkningsrisksynpunkt, men bra om det hjälper till att göra mer smärtfritt.
Nämnde även att jag insett att jag har lite svårt att ta till mig att jag har kroniska ledbesvär, “även om det så smått börjat sjunka in”.

Handleden där kortisonet injicerades skulle hållas obelastad, och inte blötas ner, de närmaste 24 timmarna.
Full effekt kunde beräknas inom 2-3 dagar.

Jag gick hem, med planen att titta på film, men sov istället dryga fem timmar.

Igår, fredag, jobbade jag på mitt vanliga pass, vilket gick hyfsat bra. Fortfarande ont i höger handled dock (det blev faktiskt värre under torsdagen). Märkte dock att de stationer jag dagkommenderats till under “friskad, men har inte hunnit få tillbaks ‘min’ tjänst” varit betydligt lugnare.
Glömde bort att fråga om ev. deltidssjukskrivning, men får ta det vid nästa “riktiga” läkarbesök. (Jag har en teori om att jag skulle kunnat jobba i alla fall 75%, istället för att ha varit hemma, om jag kunde fått slippa de första timmarna av min tjänst (t.ex. börjat 09:00), eller kanske t.o.m. 100% om jag fått en tjänst vid lugnare stationer. Inte “permanent”, utan just vid skov.)
Först nu, under lördageftermiddagen, har högerhandleden börjat kännas bättre. Då har jag dessutom i största möjliga mån hållit mig borta från “knapprande” (tangentbord, mobiltelefon). Jag känner tyvärr av att tangentbordsknapprandet inte är helt bra, trots att jag väntade över 2 dygn med att skriva det här. Det tråkiga är att jag delvis använder samma handled när jag läser böcker, så “det enda som finns kvar att göra är att titta på film eller sova”.

(Ryggreumatism är, om jag websökt rätt, detsamma som ankyloserande spondylit. Samma behandling som vid ledgångsreumatism, dock.)

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

