web pages

2011-06-10 Fri

när det är fel att ge kunden det den ber om

Filed under: jobb / work — pl @ 06:07

Ok, det här låter antagligen fånigt och kanske lite fyrkantigt, men …

på sätt och vis känns det helt ok att stämpla enzonsresor för två personer, om

personen som uppenbart är i sällskap med personen efter räcker in en remsa och säger “Två!”,
jag förtydligandefrågar “Två personer?”,
personen (antingen nickar, säger “Ja, ja.”, upprepar sitt “Två!”, eller tittar åt något annat håll (med minen “Hörde hon inte?”)),

för att sedan protesterande meddela att de ska betala var för sig, och sedan sucka lite medan jag korrigerar “fel”-stämplingen och tiden går och sällskapet har så bråttom och kunde jag inte stämplat rätt från början?

( … och när jag var färdig med korrigeringen påpekar den andra personen i sällskapet för den första personen att det gått bra att ha två personer stämplade på en remsa (“för vi kunde stämplat oss båda på min remsa på tillbakavägen”).)

 
tipsar: Har du “jättejättebråttom”, eller av någon annan anledning inte vill konversera onödigt mycket, meddela från början vad du vill ha. Ser du att du får en fråga som du inte hör, svara inte på den: be personen att upprepa frågan.
 
“Två” kan i sammanhanget betyda åtminstone alternativen
“två personer” (resulterar i 2x 2 kuponger),
“två zoner” (resulterar i x3 kuponger per person),
“två kuponger” (kan bli väldigt intressant, beroende på hur stort sällskapet är).
 
Jag har även fått uppmaningen “Stämpla fullt!”, vilket i slutänden visade sig betyda “Jag har bråttom, stämpla fort. Jag ska dock bara åka i en zon, så stämpla bara två kuponger – inte sex, och framför allt inte sexton (hela remsan).”
Vid det tillfället stämplade jag ingenting, utan bad personen att förtydliga sig.
Nu i efterhand undrar jag om personen kanske sa’ “Stämpla fort!” – vilket i sig är en *ehm* intressant uppmaning.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

