web pages

2011-06-21 Tue

inbillningssjukan

Filed under: web log — pl @ 17:52

Igårkväll slog det mig att jag inte lämnat blodprov innan läkarbesöket.
Sedan slog det mig att jag skulle lämna “i början av juni” – hade jag hunnit lämna, och glömt bort det?
Letade ett tag, och hittade sedan provtagningsremissen. Nähä, jag hade tydligen missat.
Första gången det hänt dock, och jag lämnade dessutom blodprov vid akutbesöket för en månad se’n i slutet av maj.
Fick lämna blodprov direkt efter dagens besök, och använda min remiss till nästa besök i september i stället.

Akutbesöksproverna var hur normala som helst, och då hade jag ändå lämnat dem när det mer eller mindre var full fart i systemet, och heller ingen faktor som tyder på ryggreumatism (d.v.s. t.ex. ankyloserande spondylit (eller Bechterews sjukdom, som den kallades förut)).

Dubbla dosen anti-inflammatoriskt har dock funkat hyfsat bra – jag tycker att det som förut gjorde ont nu nöjer sig med att kännas “domnat, som om det var på väg att börja göra ont”.
Ska fortsätta på samma dos, både för Celebra (anti-inflammatoriska) och för Ebetrex (metotrexat).

Var och gjorde avtryck för (sko)inlägg i torsdags. De blir klara i augusti, så till dess använder jag mina gamla igen. (Anledningen till att jag slutade använda dem var att jag inte tyckte de gjorde någon skillnad. De införskaffades “på eget bevåg” (utan remiss, till självkostnadspris) för att jag är en smula plattfot, och de senaste skorna jag haft har alla haft egna hyfsat bra sulor. Mina nuvarande har jag inte gjort något fotavtryck för, utan de slipades till “på stört”, och efter skon. Han som gjorde fotavtrycken nu sa’ dock att de dög.)

Berättade för läkaren om mina mysko sovvanor (varannan natt 10-11 timmar, varannan natt 5 timmar), och svimningskänslorna. Om när jag lyft ryggsäcken, och det knakat till i vänsterhandleden. Illamåendekänslan i samband med medicineringen, p.g.a. medicineringen (dock inte p.g.a. medicinen).

Frågade läkaren, halvt på skoj, om hon trodde att jag kanske kunde ha inbillningssjukan, men hon svarade (med ett leende) att det nog inte var det.

Innan jag gick frågade jag om hon hade någon gissning vart det lutade. “Just nu verkar det mest troligt att det är någon psoriasis… ”
Väl hemma har jag läst på lite mer om psoriasisartrit igen, och det verkar inte helt orimligt – saknar reumatisk faktor, och har hyfsat normalt sänka.

Vid akutbesöket i slutet av maj visade jag henne min vänstra mittentånagel, som böjt sig uppåt.
Idag skulle jag ha visat henne min högra mittentånagel, som börjat bete sig likadant, men glömde bort det. Får se om jag orkar ringa om det imorgon, annars får jag ta det vid nästa återbesök i september.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

