web pages

2011-07-08 Fri

Facebook?

Filed under: web log — pl @ 14:17

I maj 2009 skaffade jag mig, efter mycket velande och i bekantskapskretsen ganska sent, ett Facebook-konto.
Redan år tidigare hade jag fått en e-postuppmaning/-inbjudan av en bekant att gå med, men såg ingen riktig nytta med det. Sedan – när fler bekanta gått med, och började länka till bilder de lagt upp – velade jag mer av “fine print”-skäl.

 
I dag tycker jag att Facebook har sina fördelar, men även en stor andel nackdelar.

Jag gillar “event”-biten – ett bra sätt att delge inbjudningar till mer eller mindre publika aktiviteter.
Det är ett praktiskt sätt att kunna ha, om än vag, kontakt med mer eller mindre avlägsna bekanta.

Alla “spel” som florerar går att blockera, så dem kan jag *ehm* leva med (läs: låt dem som så önskar hålla på med dem, bara jag slipper se dem).
Det jag framförallt kan ha svårt för är när det blir för mycket personlig/tjatig information i det offentliga rummet, samtidigt som jag inser att “för mycket information” är en synnerligen subjektiv bedömning (och att den är starkt beroende av mängden eventuell ytterligare information från de aktuella personerna). (Ett tag blockerade jag enstaka personer för att jag tyckte att det blev lite för mycket tjat om samma sak hela tiden. I dagsläget har jag dock alla synliga, och alla Facebookbekanta (som inte blockerat mig, om nu någon gjort det) kan se vad jag skriver.)

Att Facebook i sig självt är lite instabilt till och från är ytterligare ett irritationsmoment. Jag kommer inte ihåg vem som skrev det, eller den exakta ordalydelsen, men ibland är det som att någon sitter och fipplar med koden i realtid.

 
Sedan en vecka tillbaks har jag inte varit inne på Facebooks websida mer än för att logga ut mina sessioner i mina olika operativsystem.
Jag använder TweetDeck i min Androidmobil och har Facebook som separat “News Feed”-kolumn, så jag följer fortfarande Facebook-“flödet” (om än passivt: kommenterar inget, och “Like”:ar inget).
Vid den sista sessionsutloggningen såg jag dock att “allt” inte visas i TweetDeck. Öppnade Android-applikationen för Facebook, och där fanns det med. Har inte undersökt närmre, men gissar att det kan ha med “vilka ska få se det här inlägget”-inställningarna att göra.

Det jag saknar med att “inte vara där” är interagerandet med dem av mina bekanta som jag i huvudsak når där.
Det jag inte saknar är just information overflow-biten.

Så här en vecka senare har jag kommit fram till några alternativa fortsättningar:
Antingen så fortsätter jag att följa Facebook passivt (oavsett om det blir via Androids TweetDeck eller via Androids Facebook),
eller så börjar jag publicera det jag skriver på Twitter (som är det jag testat “under tiden”) så att det även syns på Facebook
(eller så återgår jag till Facebooks web-version).

1 Comment »

  1. Kan detta möjligtvis vara (en del av) förklaringen till facebooks märkliga beteende?
    Länk: http://developers.slashdot.org/story/11/07/09/1256241/Facebook-Trapped-In-MySQL-a-Fate-Worse-Than-Death

    Comment by Maria A — 2011-07-10 Sun @ 07:05


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

