web pages

2011-07-12 Tue

det dåliga samvetet hälsar

Filed under: jobb / work — pl @ 14:17

Hon ser att jag ser henne planka, men tittar hon noggrannare borde hon även se att jag inte agerar – vare sig positivt eller negativt.
Reagerar gör jag dock då hon efteråt, högt och tydligt och riktat mot mig, deklarerar att hon “gör det på eget ansvar”. Reagerar, så där som jag gör då någon plötsligt och opåkallat tilldrar sig min uppmärksamhet.

Det finns ingenting i våra arbetsinstruktioner som heter “låta andra åka på eget ansvar”.

 
Den som plankar ansvarar själv för att betala sina böter vid kontroll.
Om den som plankar tycker att spärrexpeditören på plankarens uppmaning ska låta plankaren få passera spärrlinjen, på så sätt att spärrexpeditören ska öppna grinden utan att plankaren ska behöva visa giltigt färdbevis, uppmanar plankaren spärrexpeditören till medhjälp.

 
Du som eventuellt plankar: du tjänar inga poäng på att flina överlägset mot spärrkuren i samband med plankandet – det är inte vi som enväldigt bestämt biljettpriser eller biljettregler.
Det system du tycker dig ha överlistat sitter inte på förstaparkett i väntan på just din entré.
(Att biljettpriserna rimligtvis blir dyrare, ju färre som faktiskt betalar, är för övrigt ett logiskt faktum jag inte tänker brodera ut mig i här och nu.)

Det blir heller inte mer berättigat att planka för att du berättar vad du gör, för en person som är anställd att övervaka säkerhet och finnas tillhands för biljettvisering.

Ska vi anta att det var det dåliga samvetet som gjorde ett litet utspel?

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

