web pages

2011-07-22 Fri

ansvarsfrånstötande

Filed under: jobb / work — pl @ 08:13

Personer som “bara ska ner och hämta något av någon”, och därför tycker att jag “bara ska släppa in dem”.

De tycker ju uppenbarligen att det är skillnad på om jag “låter dem få komma in” och om de – som jag i mer eller mindre direkta formuleringar meddelar dem att de kan göra, fast på egen hand – “plankar” in.
Samtidigt har de inte någon som helst förståelse för att jag i så fall, om jag släpper in dem, (i förlängningen) kan bli av med jobbet.

 
Nå. Vad kan då hända, om jag faktiskt gör som de uppmanar mig att göra: Släpper in dem, utan att ha fått se dem ha en giltig biljett?

  • De åker till någon annan station.
    De har alltså, med min hjälp, fått åka gratis.
    Plankat, utan att “egentligen” behöva anstränga sig.

  • De ska faktiskt bara hämta något, vinka av någon, …
    (Tänk om alla som plankar kunde sköta det själva, så att vi i spärren kunde lita på folk som säger att de bara ska vinka av någon!)

… men:
Vad händer om personen som vi släppt in, oavsett om de faktiskt bara ska hämta något från någon, kommer upp igen, och det har hunnit komma en Färdbeviskontroll till spärrlinjen?
Kommer de att säga att de blivit insläppta av mig – d.v.s. jag har gjort fel, och riskerar något slags samtal med chef?
Kommer de att ta emot boten? Vad skiljer i så fall mot “plankande på egen hand”?
Nå?

 

(Personen som frågade nu i morse ringde på sin mobil, och ställde sig sedan i biljetthallen och väntade. I tjugo minuter. (Hade personen egentligen tänkt “bara hämta” på någon annan station, tro?) Sedan kom det en annan person, lämnade en nyckelknippa, och … stannade kvar i biljetthallen i tio minuter och pratade med den första personen, innan de skiljdes åt och den andra personen åkte iväg igen.)

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

