web pages

2011-08-25 Thu

fjortonåringarna vet mest … och har de fel så ändras reglerna

Filed under: jobb / work — pl @ 14:04

Blev utskälld av två fjortonåriga norskor, då jag meddelade att deras orangea barn-Stockholmskort inte gäller som biljett i SL-trafiken, utan att de måste ha en person med blått vuxen-Stockholmskort med sig.

De meddelade att “Dina kollegor har låtit oss åka, så det ska du också”.
Intressant logik.

Den ena av dem ringde t.o.m. sin lärare.
Jag förstod aldrig riktigt idén med det, men meddelade honom samma sak: att barnkorten gällde för entréer, men inte i SL-trafiken, och att det var tänkt att barnen skulle resa i sällskap med någon med vuxen-Stockholmskort.

För vuxen-Stockholmskort gäller att det går bra att ta med upp till tre barn, med eller utan barn-Stockholmskort, som inte har fyllt 18.
Under argumentationen framgick även att det ingick tre vuxna i, det vid tillfället icke medföljande, sällskapet. Gissningsvis bestod klassen av fler än nio elever.

 
Bara några minuter innan dem nekade jag 3-4 pojkar, troligen från samma klassresa, även de med orangea barn-Stockholmskort. De muttrade lite, men accepterade att jag inte godkände deras kort som giltiga färdbevis.

2 Comments »

  1. fick ett liknande påstående här om dagen när jag satt på St Eriksplan, kanske var de samma två tjejer vad vet jag, men det var ungefär samma scenario men när jag sa nej så backade de och tittade på varandra, gick och sedan vet jag ej vad som hände med dessa.

    Comment by sthlmguy — 2011-08-26 Fri @ 13:46

    • Var de också norskor så gissar jag att de tillhörde samma grupp/klass.

      Comment by pl — 2011-08-27 Sat @ 16:14


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

