web pages

2011-08-27 Sat

bonusbelöning

Filed under: web log — pl @ 09:41

En liten drickssumma kan man ta som en pik och man kan nästan börja undra om man har gjort något fel.(länken går till en .pdf-fil)

*eh* Jaa, kanske var det just så personen ville att det skulle uppfattas?

 
Anser jag att servicen varit något extra ger jag 10%, ibland 15%, i dricks, men serviceavgiften ska (så vitt jag är införstådd med) vara inkluderad i priset i Sverige så jag känner ingen press att ge extra, eller på sin höjd avrunda uppåt, i annat fall.
Det är mycket möjligt att personal på det aktuella stället är lönesatt efter att dricks ska ges från kund, men ärligt talat känner jag inte för att ta den kampen åt andra.

I en del fall har servitören inte kommit tillbaks med den växel vi skulle fått (det kan ha handlat om 10-40 kr för en person), och då har jag/vi rest oss från bordet och gått fram och uttryckligen bett om den och sedan inte lämnat ett öre. Kanske hade vi, efter att vi fått växeln tillbaks och innan vi rest oss upp för att lämna lokalen, tänkt ge dricks – med eller utan komplettering ur plånboken.
I mitt tycke är dricks någonting som kunden ger, inte något som servitören oombedd tar.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

