web pages

2011-08-29 Mon

asociala medier

Filed under: web log — pl @ 18:17

(Det här började som en Facebook-status, men blev lite för lång, och berörde fler saker än bara Facebook.)

Försökte just “läsa (skumma) ifatt” på Facebook, men på “framsidan” kom jag bara ett par dagar bakåt i tiden (till lö morgon; jag har jobbat to-sö, idag är det må), och att gå in på respektive persons “wall/vägg” orkar jag inte med.

Meddelar härmed att jag ger upp att minutiöst följa Facebook.

Jag finns kvar där, och jag läser mer eller mindre sporadiskt, men tycker just du att just jag definitivt borde läsa det du skrivit kan det vara idé att direktlänka det åt/till mig.

Jag tycker att Facebook är (var) ett lagom sätt att försöka hålla mig à jour med mina bekantas göromål, men Facebook verkar ha en annan agenda.

 

Google+ är ett annat nätverk. Betydligt nyare, och kanske en annan målgrupp. Huruvida det även finns en annan agenda är ännu en smula luddigt. Det befinner sig i testfasen, som det så fint heter.

 
Båda nätverken har sina fördelar, men jag ser nackdelar hos båda (även hos det hyfsat nya Google+).

Facebook fungerade ok, men mycket kunde förbättras.
Under de dryga två år jag haft konto där har jag nästan bara märkt av försämringar, och de förändringar som gjorts har inte sällan introducerats på ett sådant sätt att de aldrig haft en chans att hävda sig. Beta-testare verkar inte existera.

Google+ har både för- och nackdelen av att redan ha ett stort antal tjänster knutna till sig.
Fördelarna är att de “finns där”. De som redan har dem behöver inte skaffa dem.
Nackdelen är att det i mitt tycke inte känns bra att s.a.s “ha alla äggen i en korg”.

 

Jag har börjat använda mitt Twitter-konto.
Twitter är att föredra inom vissa områden, men enormt begränsat inom så många andra.

För nyhetsbevakning är det fenomenalt – dock gäller det att aldrig ta av de källkritiska glasögonen.
För egocentriska utrop likaså.

På alla andra sätt är det begränsat.
Dialoger mellan andra är svåra att följa.
140 tecken är begränsande och leder ibland till alltför kryptiska bokstavskombinationer.

 

I dagsläget överväger jag att (behålla mina konton i de “communities” jag har konton i, men) främst uttrycka mig i web log-format, och sedan länka respektive post i de “communities” jag vill ska ta del av dem.

Bra, eller dåligt?
För-/Nackdelar?

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

