web pages

2011-09-26 Mon

medicinjusteringar

Filed under: web log — pl @ 22:12

Var hos läkaren idag igen.

Mår, “peppar, peppar”, faktiskt hyfsat ok. Fint väder, en smula sensommarvärme (närmre 15°C än 10°C). Det var betydligt värre “i efterdyningarna av Katia” (tropiska orkanen Katia härjade längs med USAs östkust i början av september).

Glömde nämna problemet med nacken (nackspärrs-känningen i mitten av augusti), och ryggontet.
Kom ihåg att nämna “resten” – de mer ständigt pågående: höften, knäna, tårna, axlarna, armbågarna, handlederna.

Nämnde att jag, i samband med Katia, funderat på det faktum att jag äter 2×100 mg Celebra morgon resp. kväll (d.v.s. totalt 400 mg/dygn), mot tidigare 1×100 mg Celebra morgon resp. kväll (totalt 200 mg/dygn; den dos jag fick efter att ha upplevt andningsproblem av 50 mg Diklofenak (Voltaren) 3ggr/dygn). Att jag troligen skulle varit hemma då, om jag varit kvar på 200 mg/dygn-dosen.

Talade om att jag känner allmänt obehag med sprutorna – att jag tar dem, men känner en stark motvilja varje onsdag. Att jag gissar att det beror på stress, men tar dem för att jag ska, och gärna slipper dem om möjligt.
Anledningen till att jag fick i sprutform istället för tabletter var för att se om munsåren (aftesåren) dämpades, d.v.s. inte så mycket för tabletternas laktosinnehåll (jag tog ju bara tabletterna en gång i veckan, så så mycket inverkade de inte – trots den annars gigantiska mängden 78 mg laktosmonohydrat per tablett borde kroppen hunnit ta upp metotrexatet).
Undrade om methotrexaten egentligen var till någon hjälp. Celebran hjälper ju uppenbarligen, eller dämpar åtminstone värken.

Visade mina välvda tånaglar, nu på båda fötternas “långtår”, och mina armbågar (även om de inte är speciellt “skorviga” … och något “stearinartat” skorv vet jag inte om jag haft).

 

Resultaten från röntgenbilderna i vintras visade inget som tydde på ledgångsreumatism, även om jag tydligen har (om jag minns rätt nu: tillbakabildat brosk, på vänster handled, nedanför tummen).

 

Förra läkaren ville egentligen ge mig Salzopyrin (sulfasalazin), men jag hade någon faktor som gjorde att den var olämplig (risk för att utveckla SLE), och fick Klorokinfosfat istället (som jag fick dimsyn av, och som kanske hjälpte, men inte bra).
Efter det fick jag metotrexat, först i tablettform, sedan i sprutform subkutant.
Nu kom vi, jag och nuvarande läkaren, överens om att jag slutar med metotrexaten (och därmed även med Folacinet), och till nästa återbesök ska testas för den där faktorn igen – det var trots allt ett par-tre år se’n, och saker kan ändras.
Blir ledbesvären drastiskt värre igen innan återbesöket ska jag naturligtvis ringa, så får vi ta ställning till det då.

Jag fortsätter med Celebra, i samma dos som tidigare, och kan precis som tidigare ta Omeprazol (Losec) vid behov.
(Celebra är snällare mot magen än diklofenak, men fortfarande inte harmlöst.)

Om blodproverna är ok kan det sedan bli aktuellt med Arava istället för metotrexaten.
På diagnosfronten lutar det för stunden mest mot psoriasisartrit (mina syndrom “stämmer inte riktigt” med ledgångsreumatism; jag har mer problem med muskelfästena än med lederna; jag har ingen utvecklad psoriasis, det enda som eventuellt skulle kunna vara tecken på det är mina två tånaglar, men man behöver inte utveckla psoriasis innan psoriasisartriten, och det behöver inte bli speciellt allvarlig psoriasis om/när den väl dyker upp), och Arava är medicin som används vid bl.a. psoriasisartrit. (Kan dock inte säga att det var speciellt upplyftande läsning, när jag kollade upp leflunomid (som är det verksamma ämnet i Arava) på Wikipedia, men, men … )
Precis som med de tidigare medicinerna är Arava direkt olämplig ihop med graviditeter, men det känns inte som att barnalstringslängtan kommer att sätta fart nu. Skillnaden mot de tidigare medicinerna är att Arava ligger kvar i kroppen än längre (år, istället för månader).
(Celebra tar jag för att lindra värken, samtidigt som det är antiinflammatoriskt. Metotrexat för att hindra att leder förstörs etc. – som broms för sjukdomsförloppet.)

Nåväl. Jag slipper sprutorna.
Återgår jag till metotrexat kan jag lika väl ta dem i tablettform.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

